درمان قطعی تبخال تناسلی در شیراز

درمان-قطعی-تبخال-تناسلی-در-شیراز

تبخال عفونتی است که دهان یا اندامهای تناسلی را درگیر می کند. این بیماری در اثر ویروسی به نام هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. این ویروس شامل دو تیپ است: HSV-1 (عامل تبخال دهان) و HSV-2 (عامل تبخال تناسلی).
تبخال تناسلی بیشتر در افراد فعال از نظر جنسی (بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سال) شایع است و به راحتی از راه تماس جنسی منتقل می شود. با خواندن این مقاله می توانید با علائم و روش های درمان تبخال تناسلی در شیراز آشنا شوید.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان کاملا با زگیل تناسلی فرق دارد. تبخال ها به صورت تاول های آبکی ریز یا درشت هستند که در اطراف یا داخل واژن، روی باسن یا مقعد ایجاد می شوند. در حالی که زگیل تناسلی ضایعات گل کلم شکل و گوشتی ایجاد می کند. شما می توانید در مقاله تبخال تناسلی خطرناکتر است یا زگیل تناسلی با تفاوتهای هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید.

بعد از آلوده شدن به ویروس هرپس تناسلی، ۲ تا ۱۲ روز یا حتی بیشتر طول می کشد تا علائم تبخال تناسلی ظاهر شوند. علائم تبخال تناسلی در دوره اولیه (اولین باری که دچار این عارضه می شوید) به شکل زیر هستند:

تاول-های-ناشی-از-تبخال-تناسلی

• بروز تاولهای آبکی در نواحی جنسی (که به آن شیوع تبخال می گویند)
  • سر باز کردن تاولها بعد از چند روز و ایجاد زخم و در نهایت پوسته شدن زخم ها
  • احساس خارش و سوزش
  • احساس درد خفیف یا شدید
  • تورم غدد لنفاوی
  • بی اشتهایی
  • بدن درد
  • درد موقع دفع ادرار
  • تغییر در ترشحات واژن

علائم تبخال تناسلی در افراد مجردی که رابطه جنسی بدون دخول دارند هم ممکن است بروز کند.

علائم تکرار شونده تبخال تناسلی

اولین باری که زخم های تبخال ایجاد می شوند، ۲ تا ۶ هفته طول می کشد تا از بین بروند. اما در ۵۰ درصد بانوان، بعد از درمان دوباره علائم تبخال تناسلی عود می کند. هر چند علائم عود تبخال مشابه علائم اولیه است ولی شدت کمتری دارد و در زمان کوتاهتری درمان می شود.

شما هم می توانید برای تشخیص و درمان تبخال تناسلی در شیراز به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

علت تبخال تناسلی در زنان چیست؟

داشتن رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HSV-2 می تواند شما را هم آلوده کند. این ویروس به روشهای زیر منتقل می شود:

• داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی با فرد مبتلا
  • به اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی با بیمار آلوده به هرپس
  • داشتن هرگونه تماس دهانی یا تناسلی با فرد آلوده

زمانی که علائم تبخال تناسلی را دارید می توانید به سرعت آن را به شریک جنسی تان انتقال دهید، حتی اگر موقع نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. چون کاندوم تمام قسمتهای تناسلی را نمی تواند به طور کامل پوشش دهد. زمانی که علائم شما بهبود یافت، توانایی سرایت این ویروس به دیگران کاهش می یابد.

زمان مراجعه برای درمان تبخال تناسلی در شیراز

اگر متوجه تاول های ریزی در اطراف ناحیه تناسلی شده و مشکوک به تبخال هستید، برای اطمینان و تشخیص قطعی باید به یک متخصص تبخال تناسلی در شیراز (متخصص زنان) مراجعه کنید. البته در موارد زیر هم لازم است پزشک متخصص زنان شما را ویزیت کند:

• احتمال می دهید یا مطمن هستید که شریک جنسی فعلی یا قبلی تان تبخال داشته
  • علائم یکی از عفونت های مقاربتی را تجربه می کنید
  • سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است
  • شیوع تبخال مکرر بوده و علائم شما شدید است

روشهای-تشخیص-ویروس-هرپس-تناسلی-(HSV-2)

نحوه درمان تبخال تناسلی در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، راهی برای درمان قطعی تبخال تناسلی وجود ندارد. مثل درمان زگیل تناسلی، برای درمان تبخال تناسلی هم باید ویروسها توسط سیستم ایمنی بدن کاملا از بین بروند. به همین علت تبخال تناسلی مکرر بوده و در بعضی افراد تا چند بار در سال عود می کند.

اما با مراجعه به یک مرکز تخصصی درمان تبخال تناسلی می توانید علائم شیوع را درمان کرده و دفعات عود بیماری را کاهش دهید. پزشکان برای درمان تبخال تناسلی از روشهای زیر استفاده می کنند:

درمان خانگی تبخال تناسلی

روشهای خانگی تنها راهی برای تسکین علائم تبخال هستند و تاثیری روی ویروس هرپس ندارند. برخی از این روشها عبارتند از:

• حمام آب نمک رقیق یا حمام سیتز (نشستن در آب گرم)
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش علائم
  • استفاده از ژل آلوئه ورا برای زخم های تبخال
  • پوشیدن لباس های گشاد برای جلوگیری از تحریک نواحی درگیر
  • خودداری از فعالیت جنسی تا زمان بهبودی

همچنین با مالیدن کرم یا لوسیون روی مجرای ادرار (قبل از ادرار کردن) می توانید درد و سوزش ادرار را کم کنید.

درمان تبخال تناسلی با دارو

داروهای ضد ویروسی اصلی ترین روش درمان تبخال تناسلی هستند. مثل آسیکلوویر، والاسیکلوویر، فامسیکلوویر و پنسیکلوویر که رایج ترین داروی تبخال تناسلی هستند و معمولا به صورت قرص یا پماد مصرف می شوند. اگر عفونت تبخال شدید باشد برای درمان از آسیکلوویر به صورت وریدی (تزریقی) استفاده می شود.

دارو درمانی باعث کاهش دفعات عود تبخال و نیز بهبودی سریعتر بیمار می شوند. بعد از درمان اولیه ممکن است پزشک برایتان درمان متناوب و یا سرکوب کننده را تجویز کند که در ادامه با آنها آشنا می شوید. همچنین مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن در کنار داروهای ضد ویروسی می تواند درد و خارش بیمار را کاهش دهد.

آنتی بیوتیک و HSV-2: داروهای آنتی بیوتیکی برای عفونت های باکتریایی موثرند و تاثیری روی ویروس هرپس تناسلی ندارند. اما اگر بیمار همزمان با تبخال تناسلی دچار عفونت باکتریایی واژن هم شده باشد، همراه داروهای ضد ویروسی، آنتی بیوتیک هم برای او تجویز می شود.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی عفونتهای مکرر واژن در شیراز

درمان متناوب یا اپیزودیک

درمان اپیزودیک یا متناوب نوعی پیش درمانی است که برای کسانی تجویز می شود که به محض بروز اولین علائم به سرعت برای درمان اقدام می کنند. این افراد داروهای ضد ویروسی دریافت کرده و تا چند روز مصرف آن را ادامه می دهند. این روش برای بهبود سریعتر و جلوگیری از عود تبخال تناسلی مفید است.

البته نتایج درمان تبخال تناسلی در شیراز با این روش می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. دوز داروهای ضد ویروسی هم با توجه به نوع دارو متفاوت بوده و شامل مصرف روزانه یک تا ۵ قرص به مدت ۳ تا ۵ روز است.

نکته: این روش برای کسانی که قبلا دچار ضایعات تبخال تناسلی شده و مدتی از علائم آنها گذشته، چندان کارآمد نیست.

درمان سرکوب کننده

درمان سرکوب کننده یک روش پیشگیرانه برای کسانی است که عود مکرر تبخال تناسلی را تجربه می کنند. در این روش، هر روز باید یک قرص والاسیکلوویر مصرف کنید تا خطر انتقال ویروس به شریک جنسی تان و نیز احتمال عود علائم تا حد زیادی کاهش یابد.

مدیریت-زندگی-با-تبخال-تناسلی

درمان تبخال تناسلی با لیزر در شیراز

معمولا بعد از بهبود زخم های ناشی از تبخال تناسلی، جای آنها باقی نمی ماند. اما اگر تاولها زیاد و شدید باشند، ممکن است جای زخم ها بعد از بهبودی اسکار بدهد. این اسکارها ظاهر ناخوشایندی به واژن داده و باعث احساس ناراحتی و کاهش اعتماد بنفس خانم ها می شوند.

استفاده از لیزر لیدی لیفت، جدیدترین درمان تبخال تناسلی در شیراز است. از این روش می توان برای بهبود اسکار (جای زخم) به جا مانده از تبخالهای تناسلی استفاده کرد. اما همچنان برای درمان تبخال باید روشهای دارویی را انجام دهید.

توجه: درمان تبخال تناسلی با لیزر در شیراز صرفا یک روش درمانی جانبی برای رفع اسکارهای تبخال است که می توانید در مطب خانم دکتر طباطبایی از این روش درمانی هم بهره مند شوید.

برای درمان تبخال تناسلی با روشهای دارویی و یا لیزر اسکارهای به جا مانده از تبخال شما هم می توانید به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه و از خدمات این مرکز تخصصی درمان تبخال تناسلی در شیراز بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

روشهای پیشگیری از تبخال تناسلی

هنوز هیچ واکسنی برای پیشگیری از تبخال تناسلی وجود ندارد. اما به کمک روشهای زیر می توانید جلوی انتقال ویروس هرپس تناسلی را تا حد ممکن بگیرید:

• خطر انتقال ویروس هرپس تناسلی در دوره ای که تبخال فعال نیست، همچنان وجود دارد. پس باید مراقب باشید و حتما از کاندوم برایش کاهش ریسک انتقال ویروس استفاده کنید.
  • از هر گونه تماس جنسی و دهانی با فردی که در دوره شیوع تبخال است، خودداری کنید.
  • با دیدن علائم مشکوک به تبخال تناسلی سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.
  • با هر بار لمس تبخالها کاملا دستها را شسته و ضدعفونی کنید.
  • استرس، خستگی، عادت ماهانه، تحریک پوستی و حمام آفتاب باعث عود علائم می شوند. اگر تبخال تناسلی دارید، مراقب این موارد تحریک کننده باشید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم، خواب کافی و دوری از استرس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و عود علائم تبخال را کاهش می دهد.
  • اگر دچار تبخال تناسلی هستید، حتما در مورد آن به شریک زندگی تان اطلاع دهید.

در ضمن، اگر باردار هستید و زخم های تبخال شما فعال اند، برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد باید خودتان را برای انجام سزارین در شیراز آماده کنید. این روش مانع انتقال ویروس به نوزاد می شود.

پیشگیری-از-تبخال-تناسلی

سوالات تبخال تناسلی

در این بخش میتوانید سوالات متداول درباره تبخال تناسلی را همراه جوابشان بخوانید:

اگر تبخال داشته باشم، می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

زمانی که علائم دارید نباید نزدیکی کنید چون خطر انتقال ویروس خیلی بالا است. همیشه، حتی زمانی که علائم ندارید، موقع نزدیکی باید از کاندوم استفاده کنید.

اگر تبخال درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

بدون درمان هم زخم ها بهبود می یابند. اما علائم این بیماری اگر خفیف نباشد آزاردهنده است و بدون درمان، طول مدت بهبودی آنها خیلی بیشتر می شود.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

افرادی که دچار تبخال تناسلی هستند، به دلیل ایمنی ضعیفی که دارند ریسک ابتلا به ایدز، التهاب چشم، مغز، مری، ریه، کبد یا عفونت گسترده در آنها بالاتر می رود. بنابراین بهتر است با بروز علائم این بیماری به سرعت برای درمان تبخال تناسلی مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره روشهای درمان قطعی تبخال تناسلی در شیراز دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید از ما بپرسید.

۳.۹/۵ - (۱۷ امتیاز)

• سلام من دچار تبخال هستم و گاهی به شدت حمله میکنه و
    مثلا بعد از ابتلا به اومیکرون….در ناحیه ی مقعدی زیاد دچار میشم…. قرص اسبگلو یر ۴۰۰ مصرف میکنم اما جواب نمیده …چه باید بکنم؟

• از داروهای ضد ویروسی به صورت پماد موضعی هم می تونید استفاده کنید. سعی کنید سیستم ایمنی بدن تون رو به روشهای طبیعی و دارویی بهبود بدین و بهداشت جنسی رو در طول زندگیتون حتما رعایت کنید.