چرا لبه های کوچک واژن تیره می شوند + درمان این مشکل

علت-تیرگی-لبه-های-واژن

رنگ لبه های کوچک واژن (لابیا مینور) مثل لبه های بزرگ واژن (لابیاماژورها) از نظر اندازه، فرم و رنگ در هر فردی متفاوت است. اما بعضی از خانمها لابیا مینور تیره تری دارند. این طبیعی است و یک مشکل یا بیماری به حساب نمی آید.
اگر لابیا مینور خیلی تیره ای دارید که باعث ناراحتی تان شده، حتما این مقاله را بخوانید. چون دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زیبایی به شما خواهند گفت چرا لبه های کوچک واژن تیره می شوند و برای رفع تیرگی لابیا چکار کنید. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست استفاده کنید.

علت تیرگی لبه های واژن

علت اصلی تیره شدن لابیا مینورها افزایش تولید ملانین (نوعی رنگدانه در پوست) است. افزایش این رنگدانه ها می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

تغییرات هورمونی

استروژن و پروژسترون هورمون های جنسی زنانه ای هستند که در بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی زنان نقش مهمی دارند. تغییرات سطح استروژن روی تولید ملانین تأثیر می گذارد و باعث تیرگی واژن یا نوک سینه ها می شود.

معمولا در دوران بلوغ، بارداری یا پیری لابیاها تیره تر می شوند. علاوه بر این هورمون ها، اختلالات هورمونی ناشی از بیماریهایی مثل تنبلی تخمدان و اختلالات تیروئید هم در تیرگی واژن نقش دارند.

ژنتیک

برخی از زنان به دلایل ژنتیکی، ارثی و نژادی لابیاهای تیره تری دارند و در نواحی حساس بدن خود مثل واژن ملانین بیشتری تولید می کنند.

راههای-پیشگیری-از-تیرگی-واژن

پرتو فرابنفش

پرتوهای فرابنفش خورشید (UV) یکی از علل تیرگی لبه های داخلی واژن هستند. زنانی که حمام آفتاب می گیرند یا به طور مصنوعی برنزه می کنند، به دلیل قرار گرفتن در معرض این پرتوها، پوست بدن و لابیاهایشان ملانین بیشتری می سازد.

کسانی که لابیاماژور آنها کاملا لابیامینور را پوشانده کمتر در معرض تیرگی لابیا مینور در اثر پرتوهای UV هستند. برعکس، زنانی که هایپرتروفی لابیا دارند و لبه های کوچک واژن آنها از لابیاماژورها بیرون زده، ریسک تیرگی لابیا در آنها بیشتر است.

بیشتر بخوانید: روشن سازی واژن در شیراز (لابیاماژور)

سایش زیاد لابیاها

پوشیدن لباسهای تنگ (مثل لباس زیر، ساپورت و شلوار جین چسبان)، رابطه جنسی زیاد و خشن، دوچرخه سواری و هر چیزی که باعث اصطکاک و تحریک لابیاها شود، می تواند علت تیرگی لابیا مینور باشد.

 این عوامل جریان خون و تولید ملانین را در لبه های داخلی واژن افزایش می دهند. این مشکل در زنانی که لابیا مینور خیلی بزرگی دارند، رایج تر است و بدلیل بزرگی لابیاها، لبه های کوچک واژن بیشتر در معرض اصطکاک و تحریک قرار می گیرد.

عفونت و التهاب

عفونتهای قارچی واژن و عفونتهای ادراری هم علت سیاه شدن لابیاها هستند. ترشحات عفونی باعث التهاب و تحریک لابیاها شده و ملانوسیت‌ها –سلولهای تولید کننده ملانین- را تحریک می کنند. در نتیجه عفونت های مکرر منجر به تیرگی لابیاها می شود.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی عفونتهای مکرر واژن

افزایش سن

با بالا رفتن سن، واژن تیره تر می شود. چون سالها این ناحیه آسیب های مکرر و تغییرات هورمونی را تجربه کرده است.

روشهای درمان تیرگی لابیا مینور در شیراز

خانم هایی که لابیا مینور خیلی بزرگ و پر چین و چروکی دارند و به علت سیاه شدن لابیا مینور از ظاهر واژن خود راضی نیستند می توانند عمل لابیاپلاستی با لیزر در شیراز را انجام دهند.این تنها راه برای درمان تیرگی لابیامینورها است و از لیزر و روشهای دیگر نمیتوان استفاده کرد.

با این جراحی نه تنها لابیاها کوچک می شوند و ظاهر واژن بهبود پیدا می کند، بلکه با برداشته شدن چین های اضافی، رنگ لابیاها روشن تر می شود.

برای رفع تیرگی لابیا مینور با این روش می توانید به دکتر مرضیه طباطبایی، جراح زیبایی در شیراز مراجعه کنید. ایشان با سالها تجربه علمی و عملی در این زمینه و استفاده از جدیدترین لیزرهای CO2 در کشور، یکی از بهترین جراحان لابیاپلاستی شیراز هستند.

رفع-تیرگی-لابیا-مینور

برای انجام عمل لابیاپلاستی با لیزر لیدی لیفت در شیراز و روشن سازی لابیامینورها شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

اصطکاک زیاد لابیاها، عفونت و تغییرات هورمونی رایجترین علت تیرگی لابیا مینور هستند. این عوامل باعث تحریک ملانین سازی در سلولهای بافت لابیا شده و آنها را تیره می کند.

این مشکل در کسانی حادتر است که دچار هیپرتروفی لابیامینور هستند. این افراد به کمک عمل زیبایی واژن در شیراز می توانند برای رفع تیرگی واژن خود اقدام کنند.

پرسش و پاسخ تیرگی لبه های داخلی واژن

در اینجا دکتر مرضیه طباطبایی، به سوالات رایج شما درباره علت تیرگی لبه های داخلی واژن پاسخ داده اند:

چه زمانی باید برای تیرگی لبه های کوچک واژن به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

در صورت تغییر رنگ ناگهانی لابیاها باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. چون ممکن است تغییر رنگ ناگهانی مربوط به بیماریهایی مثل التهاب ناشی از انواع عفونتهای واژن یا آلرژی، بیماریهای زمینه ای مثل دیابت یا تنبلی تخمدان یا بیماریهای پوستی باشد که به درمان نیاز دارند.

علت تیرگی واژن دختر مجرد چیست؟

تمام عواملی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، به جز رابطه جنسی از علل تیرگی واژن در دختران مجرد است. دختران باکره هم برای رفع تیرگی لابیا مینور می توانند عمل لابیاپلاستی را انجام دهند.

در صورت تیرگی واژن چگونه لابیا را صورتی کنیم؟

لابیامینورها را نمی توان صورتی کرد، بلکه با عمل لابیاپلاستی و برداشتن چین های اضافی می توان تیرگی آن را چند درجه کاهش داد. باید انتظارات واقع بینانه ای در مورد این روش درمان تیرگی لابیا مینور داشته باشید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان تیرگی لابیاها دارید در بخش نظرات می توانید از از متخصصان کلینیک ما بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *