درمان سریع تکرر ادرار زنان در شیراز

درمان تکرر ادرار زنان

برای تعریف تکرر ادرار باید گفت که اگر بیش از ۷-۸ بار در طول روز به دستشویی می روید و شبی ۲-۳ بار مجبورید برای توالت رفتن بیدار شوید، تکرر ادرار دارید. گاهی این مشکل با بی اختیاری ادرار در زنان مسن همراه شده و آنها را نگران دوران سالمندی می کند. در این مقاله دکتر سیده مرضیه طباطبایی، متخصص زنان در شیراز به شما خواهند گفت که تکرر ادرار نشانه چیست و آیا می توان آن را درمان کرد یا نه. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم نگران کننده زیاد دستشویی رفتن

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، دفع ادرار به دفعات زیاد در طول روز علامت اولیه و رایج تکرر ادرار است. اما گاهی علائم تکرر ادرار در زنان با نشانه های دیگری همراه می شوند که نگران کننده اند، مثلا:

  • ادرار خونی یا تیره رنگ
  • دفع ادرار با درد شدید و سوزش
  • تب
  • درد کمر و پهلو
  • بی اختیاری ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ

بنابراین با دیدن این علائم باید به سرعت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و آزمایشهای لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درمان بی اختیاری ادراری در شیراز

علت سوزش و تکرر ادرار زنان چیست؟

در اغلب خانمها زیاد دستشویی رفتن ممکن است ناشی از رژیم غذایی، حجم و نوع نوشیدنی (کافئینی، نوشیدنی های گازدار، الکل) آنها یا استرس زیاد (تکرر ادرار عصبی) باشد. عوامل دیگری که باعث تکرر ادرار در زنان می شوند، عبارتند از:

  • مصرف داروهای ادرارآور
  • پرولاپس های لگنی مثل افتادگی رحم
  • زایمان های طبیعی پی در پی
  • عفونت ادراری (۶۰ درصد از بانوان حداقل یکبار در زندگی آن را تجربه می کنند)
  • پرکاری مثانه به دلیل فعالیت بیش از حد عضلات مثانه
  • ضعف عضلات کف لگن
  • عفونت های مقاربتی که از راه رابطه جنسی منتقل می شوند

به جز موارد بالا، بیماریهایی مثل اختلالات کلیوی، سنگ کلیه، دیابت و فشار خون بالا هم می توانند علت تکرر ادرار زنان باشند.

علت تکرر ادرار زنان

چطور تکرر ادرار تشخیص داده می شود؟

پزشکان با توجه به نوع داروهای مصرفی، سابقه بیماریها، علائم و شرح حال بیمار در مورد دفعات تخلیه ادرار و کیفیت آن می تواند عارضه تکرر ادرار و علت را تا حدی تشخیص دهند. اما برای تشخیص دقیق تر علت تکرر ادرار، لازم است پزشکان از روشهای زیر کمک بگیرند:

  • آزمایش ادرار
  • سی تی اسکن از مثانه، شکم و روده ها
  • سیستوسکوپی (برای بررسی بافت داخل مثانه)
  • نوار مثانه
  • سونوگرافی کلیه

بعد از تشخیص علت تکرر ادرار، پزشک زنان می تواند درباره نحوه درمان شما تصمیم بگیرد. در صورتی که مشکلات شما کلیوی و مربوط به سیستم ادراری باشند، پزشک شما را به متخصص کلیه و مجاری ارجاع می دهد.

برای تشخیص علت و درمان تکرر ادرار خود می توانید به مرکز زیبایی زنان خورشید در شیراز مراجعه و از تخصص خانم دکتر سیده مرضیه طباطبایی، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات و دریافت نوبت قبلی با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

آیا تکرر ادرار زنان قابل درمان است؟

طبق نظر خانم دکتر طباطبایی، روش درمان تکرر ادرار کاملا بستگی به علائم و علت آن دارد. روشهای زیر معمولا برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند:

درمانهای خانگی تکرر ادرار

کنترل رژیم غذایی بیمار یکی از روشهای درمان  خانگی تکرر ادرار است که در آن نباید بیمار از مواد محرک مثانه مثل فلفل، انواع سسها، نوشیدنی های گازدار و کافئینی استفاده کند. دکتر سیده مرضیه طباطبایی، انجام ورزش کگل را در کنار درمانهای خانگی به خانمها توصیه می کنند.

تجویز دارو برای تکرر ادرار زنان

نوع داروهای تجویز شده برای هر شخصی متفاوت است و به علت تکرر ادرار بستگی دارد. قرص های ضد تکرر ادرار، داروهای کاهش انقباض مثانه و قرصهای آنتی بیوتیک نمونه ای از داروهای تجویزی هستند که با توجه به علت عارضه برای بیمار تجویز می شوند.

ورزش کگل

تمرینات ورزشی کگل، ورزشهایی هستند که برای تقویت عضلات کف لگن، عضلات مجاری ادرار و مثانه انجام می شوند. این تمرینات را باید هر روز ۳ تا ۴ مرتبه و برای چند ماه انجام دهید تا تاثیر آنها را ببینید. البته در مواردی که مشکل بیمار حاد است، ورزش کگل تاثیر چندانی در روند درمان بیمار ندارد.

درمان تکرر ادرار با کگل

بیوفیدبک تراپی

این روش درمانی به بیمار کمک می کند در مورد عضلات ناحیه لگن خود آگاهی پیدا کرده و سعی کند عضلات مثانه اش را کنترل کند. به نوعی این روش به آموزش عضلات مثانه و کنترل ارادی آن توسط بیمار کمک می کند. در کنار این روش می توانید ورزش کگل را هم انجام دهید.

بازآموزی مثانه

در این روش به مثانه یاد می دهید مدت طولانی تری ادرارتان را نگه دارد. برای انجام این کار باید موقع احساس نیاز به تخلیه ادرار سعی کنید، فوری دستشویی نروید و کمی خود را نگه دارید. یا طبق ساعات خاصی حتی اگر ادرار ندارید به دستشویی بروید.

درمان سریع تکرر ادرار در شیراز

روشهای بالا برای درمان تکرر ادرار در زنان به ماهها زمان نیاز دارند تا جواب دهند یا روشهای قطعی و دائمی نیستند. به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، امروزه روشهای نوین پزشکی برای درمان سریع و قطعی تکرر ادرار وجود دارد که عبارتند از:

بوتاکس مثانه

این روش برای درمان تکرر ادرار ناشی از بیش فعالی مثانه به کار می رود. برای این کار، بوتاکس به عضلات مثانه که بیش از حد منقبض می شوند، تزریق شده و از انقباض زیاد آنها جلوگیری می کند. در واقع، عملکرد بوتاکس مثانه شبیه همان کاری است که متخصص زنان برای درمان واژینیسموس خانمها با تزریق بوتاکس انجام می دهد.

درمان با لیزر لیدی لیفت

بسیاری از خانمهای مسن یا جوان به دلیل زایمان طبیعی دچار آسیب عضلات کف لگن و ضعف عضلات مجاری ادراری دچار تکرر ادرار می شوند. یکی از موثرترین روشهای درمان تکرر ادرار در این خانمها، درمان با لیزر لیدی لیفت در شیراز است.

پرتوهای این لیزر برخلاف لیزر مونالیزا، نه تنها به سطح، بلکه به عمق عضلات کف لگن، مجاری ادرار و مثانه نیز نفوذ کرده و با تحریک کلاژن سازی در آنها باعث جوانسازی و تقویت عضلات لگن می شود. پرتوهای این لیزر تخریبی نیستند و به بافتهای مجاور آسیب نمی زنند.

RF واژن

پزشکان از این روش برای خانمهایی استفاده می کنند که تکرر ادرار آنها ناشی از ضعف عضلات کف لگن، آتروفی و نازکی مجاری ادرار و یا بیش فعالی مثانه است. در این روش از امواج رادیوفرکانسی دستگاه آراف واژن برای درمان تکرر ادرار استفاده می شود که کاملا امواج بی ضرری هستند.

پرتوهای این دستگاه با نفوذ به عمق عضلات مجاری ادرار و کف لگن، کلاژن سازی را در آنها تحریک می کنند. در نتیجه، عضلات این نواحی تقویت و ترمیم شده و تکرر ادرار خانمها بهبود می یابد.

درمان تکرر ادرار با آراف

مزایای درمان با لیزر لیدی لیفت و RF

استفاده از لیزر لیدی لیفت و RF واژن برای درمان تکرر ادرار باعث بهبود جریان خونرسانی در لگن و تغذیه بهتر بافتهای این ناحیه می شوند. در نتیجه کلاژن سازی در این نواحی بیشتر شده و باعث تقویت، استحکام و جوانسازی آنها می شود. استفاده از این دو روش از مزایای دیگری نیز برخوردار است:

  • درمان سریع و قطعی تکرر ادرار
  • درمان سریع سوزش ادرار خانمها
  • بدون درد و خونریزی
  • یک روش غیر تهاجمی و غیرجراحی
  • دوره نقاهت کوتاه
  • بدون نیاز به بستری شدن
  • درمان عفونت های مکرر مجاری ادراری
  • جلوگیری از افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار در آینده

درمان با این روشها کاملا سرپایی بوده و بدون نیاز به بی حسی یا بیهوشی در مطب متخصص زنان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر برای درمان عفونتهای ادراری زنان در شیراز

بهترین دکتر درمان سریع تکرر ادرار زنان در شیراز

خانم های شیرازی یا ساکن استانهای جنوبی ایران در هر سنی که باشند، می توانند برای درمان تکرر ادرارشان در شیراز به کلنیک زیبایی زنان خورشید مراجعه کنند. این مرکز از معدود مراکزی در جنوب کشور است که در آن از لیزر لیدی لیفت برای درمان تکرر ادرار خانمها استفاده می شود.

این لیزر تنها لیزر غیرتخریبی در ایران است که بدون تخریب سلولهای مجاور می تواند باعث جوانسازی آنها شود. به همین دلیل دوره نقاهت بعد از استفاده از این لیزر کوتاهتر از لیزرهای دیگری مثل ژولیت و مونالیزا بوده و درمان بیماری با آن سریعتر انجام می شود.

برای اطلاع از هزینه درمان تکرر ادرار با لیزر لیدی لیفت یا RF در شیراز توسط خانم دکتر سیده مرضیه طباطبایی، متخصص و جراح زنان می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ با مطب ایشان تماس بگیرید.

سوالات شما درباره تکرر ادرار خانمها

خانمهایی که برای درمان تکرر ادرار با لیزر لیدی لیفت یا rf واژینال به دکتر سیده مرضیه طباطبایی در شیراز مراجعه می کنند، اغلب سوالات زیر را در مورد تکرر ادرار خود از ایشان می پرسند:

تکرر ادرار زنان در شب با چه عوارضی همراه است؟

معمولا این خانمها به علت شب ادراری یا تکرر ادرار در طول شب، دچار بی خوابی شده و در طول روز خسته و بی انرژی هستند. ادامه این روند و عدم درمان آن باعث ناراحتی های روحی و افسردگی و اضطراب در این بانوان می شود. از جمله روشهای درمان قطعی شب ادراری زنان در شیراز، لیزر واژینال، بوتاکس مثانه و هورمون تراپی و … است.

از کجا فرق تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار را بفهمم؟

در بی اختیاری، نشت ادرار غیر ارادی است. در تکرر ادرار، بیمار زیاد دستشویی می رود اما روی خروج ادرارش کاملا کنترل دارد، مگر اینکه تکرر با بی اختیاری همراه باشد.

تعداد جلسات لیزر واژن یا آراف واژن برای تکرر ادرار چقدر است؟

معمولا دو تا سه جلسه کافی است. اما بستگی به شدت ضایعه و سرعت ترمیم بدن شخص هم دارد و ممکن است بعضی خانمها بیشتر از ۳ جلسه نیاز داشته باشند.

علت تکرر ادرار زنان بارداری که هیچ مشکل یا عفونتی ندارند چیست؟

این بخشی از فرایند بارداری است که در بیشتر از ۴۰% خانمهای باردار رخ می دهد. علت آن هم فشار جنین به مثانه است. اگر علائم خاصی ندارید نباید نگران باشید.

چرا زنان یائسه دچار تکرر ادرار می شوند؟

کاهش سطح هورمون استروژن در یائسگی، بالا رفتن سن و بارداری و زایمانهای متعدد آنها در جوانی باعث ضعف عضلات کف لگن و تکرر ادرارشان در سنین بالا می شود.

هر جلسه لیزر واژن برای تکرر ادرار چقدر طول می کشد؟

حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت. فاصله بین هر جلسه هم ۴-۶ هفته است.

من موقع پریودی تکرر ادرار می گیرم. چه کار کنم؟

تکرر ادرار در پریودی ناشی از التهاب لگن موقع قاعدگی است که با پایان پریودی برطرف می شود. اما اگر بعد از پریودی هنوز تکرر ادرار دارید، باید آزمایش ادرار بدهید.

هزینه درمان تکرر ادرار با RF واژن چقدر است؟

بستگی به تعداد جلسات RF دارد. برای اطلاع بیشتر در این مورد می توانید با مشاور مرکز زیبایی زنان خورشید یا شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ تماس بگیرید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان سریع تکرر ادرار زنان در شیراز دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید. در اسرع وقت خانم دکتر طباطبایی به سوالات شما در این مورد پاسخ می دهند.

۳.۴/۵ - (۱۷ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۲ دیدگاه ها
  • سلام .
    مادر من تکرر ادرار و ناتوانی حفظ آن را دارد تا دستشویی برود ادرارش می‌ریزه لطفا راهنمایی کنید ساکن کرمانشاه هست و نمی تونن از خونه دربیاید لطفا دارویی معرفی کنید

    • مشکل ایشون با دارو درمان نمیشه باید متخصص زنان یا اورولوژیست ایشون رو معاینه کنند و با توجه به شدت مشکلشون از روشهای مختلف جراحی یا دستگاه های پزشکی مثل آر اف استفاده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *