تبخال تناسلی خطرناکتر است یا زگیل تناسلی؟

تفاوت-تبخال-و-زگیل-تناسلی

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی دو بیمار مقاربتی در زنان هستند که از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینالی با فرد آلوده منتقل می شوند. هر دو بیماری با ضایعات پوستی روی نواحی تناسلی، مقعد، کشاله ران و دهان همراهند.
این دو بیماری در نگاه اول شاید شبیه هم باشند اما به لحاظ خطراتی که برای زنان ایجاد می کنند کاملا متفاوتند. ما در این مقاله علاوه بر اشاره به تفاوتهای این دو عارضه به شما خواهیم گفت که تبخال تناسلی خطرناکتر است یا زگیل تناسلی. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

۶ تفاوت تبخال و زگیل تناسلی

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، تبخال و زگیل تناسلی در موارد زیر کاملا با هم متفاوتند:

۱- نوع ویروس

زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. تا به حال بیش از ۱۵۰ نوع یا تیپ از این ویروسها شناسایی شده و در دو دسته ی کم خطر و پر خطر تقسیم بندی شده است.

تبخال تناسلی در اثر ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV ایجاد می شود. این ویروسها دارای دو تیپ ۱ و ۲ هستند. تیپ یک (HSV-1) باعث ایجاد تبخال دهانی و تیپ دو این ویروس (HSV-2) تبخال تناسلی نام دارد.

آمارها: تبخال دهانی شایع ترین نوع تبخال است که از هر ۳ نفر (زیر ۵۰ سال) ۲ نفر به آن مبتلا می شوند. اما فقط ۱۶ درصد جمعیت دچار تبخال تناسلی می شوند! (منبع: www.stdcheck.com)

تیپهای-ویروس-تبخال

۲- تفاوت ظاهری زگیل و تبخال تناسلی

تبخال تناسلی به شکل جوش های کوچک یا تاول در ناحیه تناسلی بروز می کند که بعد از چند روز به صورت زخم در می آیند. این عارضه معمولا در کمتر از دو هفته بعد از آلودگی به ویروس هرپس علائم زیر را ایجاد می کند:

  • زخم های دردناک
  • خارش و سوزش زخم
  • تورم غدد لنفاوی
  • بروز علائمی شبیه آنفولانزا (درد مفاصل، تب و سردرد)
  • درد و سوزش ادرار

اما بیشتر زگیلهای تناسلی معمولا علامت دار نمی شود. در صورت بروز علائم، بعد از ۶ هفته تا ۶ ماه و یا حتی سالها بعد از آلودگی به این ویروس، بیمار دچار ضایعات گوشتی تکی یا گروهی به شکل گل کلم می شود. زگیلها اغلب هیچ درد و خارشی ندارند.

برای تشخیص و درمان تبخال و زگیل تناسلی در شیراز می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

۳- روشهای انتقال تبخال و زگیل

هر چند زگیل و تبخال تناسلی هر دو با رابطه جنسی منتقل می شوند اما انتقال ویروس تبخال خیلی ساده تر است. هرپس تناسلی می تواند برخلاف زگیل تناسلی از راه تماس های ساده ای مثل بوسیدن و تماس ساده پوستی نیز منتقل شود.

۴- روشهای تشخیص

زگیل تناسلی را می توان با معاینه فیزیکی تشخیص داد. اما چون ویروس زگیل اغلب در بدن پنهان و نهفته است برای تشخیص آن از تستهای غربالگری مثل آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش اچ پی وی استفاده می شود.

اما تبخال تناسلی تست غربالگری ندارد. این بیماری معمولا با معاینه فیزیکی یا نمونه برداری از تبخال و کشت ویروسی شناسایی می شود.

۵- روشهای پیشگیری

برای جلوگیری از تبخال تناسلی هیچ واکسنی وجود ندارد اما می توانید خطر انتقال این بیماری را با استفاد از کاندوم کمتر کنید.

در حالیکه کاندوم برای پیشگیری از زگیل تناسلی چندان روش موثری نیست. به جای آن می توانید از واکسن گارداسیل یا واکسن ایرانی پاپیلوگارد برای جلوگیری از ابتلا به تیپ های پر خطر این ویروس استفاده کنید.

۶- عوارض تبخال تناسلی و زگیل

تیپهای خطرناک زگیل تناسلی در زنان می تواند باعث بروز سرطان دهانه رحم، مقعد، واژن یا گلو شده یا اینکه فرد را دچار عفونت ادراری، التهاب مجاری ادرار یا مثانه کند.

زگیل تناسلی در زنان باردار، ریسک سزارین اجباری یا ابتلای نوزاد به مشکلات تنفسی را بیشتر می کند. اما تبخال تناسلی سرطان زا نیست اما در زنان باردار ممکن است باعث نابینایی نوزاد، آسیبهای مغزی جنین یا مرگ جنین شود.

نکته مهم: در بین انواع پرخطر اچ پی وی، تیپهای ۱۶ و ۱۸ عامل ۷۰ درصد از سرطان های دهانه رحم در زنان هستند.

تفاوت-زگیل-و-تبخال-تناسلی

زگیل تناسلی خطرناکتر است یا تبخال تناسلی؟

خطرات زگیل تناسلی در زنان بیشتر از تبخال تناسلی است. چون تبخال در نهایت زخم های دردناک و آزاردهنده ایجاد می کند. اما زنانی که به انواع پرخطر زگیل تناسلی دچار می شوند با ریسک سرطان دهانه رحم روبرو هستند.

این افراد در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می دهند. از طرف دیگر تبخال تناسلی در زنان باردار خطرناکتر از زگیل است. چون مشکلاتی که برای جنین ایجاد می کنند بیشتر بوده و حتی ممکن است باعث مرگ جنین شود.

نکته خیلی مهم: با انجام تست پاپ اسمیر دوره ای، تست کولپوسکوپی (در صورت نیاز) و درمان به موقع تغییرات غیرعادی سلولهای دهانه رحم می توان جلوی پیشرفت سرطان دهانه رحم و مرگ زنان را گرفت.

درمان تبخال و زگیل تناسلی زنان در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، برای درمان تبخال تناسلی و زگیل تناسلی هیچ روش درمانی وجود ندارد و ویروس این دو بیماری تنها با سیستم ایمنی از بدن پاک می شوند. اما روشهایی برای درمان علائم و ضایعات پوستی این دو بیماری وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی

استفاده از داروهای موضعی برای از بین رفتن ضایعات زگیل موثر نیست و این ضایعات را می توان با استفاده از روشهایی مثل لیزر، فریز کردن یا سوزاندن زگیلها از بین برد. برای درمان زگیل تناسلی خیلی بزرگ یا زیاد نیز می توان آنها را با تکنیکهای جراحی مثل الکتروسرجری برداشت.

درمان تبخال تناسلی

برخلاف زگیل تناسلی، استفاده از داورهای ضد ویروسی برای درمان قطعی تبخال تناسلی بسیار موثر هستند و نیازی به روشهای دیگر درمانی مثل لیزر یا جراحی نیست.

علاوه بر موارد بالا، پزشکان در شیراز برای درمان این دو عارضه، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی را هم برای بیماران تجویز می کنند تا دستگاه ایمنی بدن سریعتر این ویروسها را پاکسازی کند.

برای درمان تبخال و زگیل تناسلی در شیراز شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ تبخال تناسلی و زگیل

معمولا بانوان در مورد خطرات تبخال تناسلی در زنان یا عوارض زگیل تناسلی سوالات زیر را از متخصص زنان می پرسند.

آیا ممکن است تبخال تناسلی منجر به سرطان دهانه رحم شود؟

بله. چون ویروس HSV باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی هم بیشتر است. در صورت آلودگی به تیپهای خطر ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی، احتمال سرطان دهانه رحم هم در زنانی که تبخال دارند بیشتر می شود.

بیشتر چه کسانی دچار زگیل تناسلی می شوند؟

شیوع این بیماری معمولا در زنانی که HIV دارند بیشتر است چون این افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

بعد از درمان تبخال تناسلی احتمال عود تبخال هست؟

بله. تا زمانی که ویروس تبخال یا زگیل در بدن وجود دارد، تبخال و زگیل ممکن است دوباره عود کنند.

اگر شما هم سوالی درباره خطرات یا درمان تبخال تناسلی و زگیل تناسلی در شیراز دارید، در بخش نظرات سوالات خود را بپرسید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۸ دیدگاه ها
  • سلام یکسال هست متوجه شدم از طریق خانومی این بیماری (تبخال تناسلی)به من سرایت کرده الان در شرف ازدواج هستم به نظرتون چه باید کرد

    • زمانی که تبخال فعال هست یعنی زائده اون روی ناحیه تناسلی وجود داره نباید نزدیکی کنید. چون خانم شما هم مبتلا میشه. اما بعد از رفع تبخال مشکلی برای نزدیکی نیست. برای درمان تبخال مراجعه کنید تا داروهای لازم براتون تجویز بشه.

    • باید معاینه بشن. بدون اون نظری نمیتونم بدم چون زائد هایی که ایجاد میشه میتونه مربوط به طیف وسیعی از مشکلات باشه که با معاینه دقیق فقط قابل تشخیص هست.

    • سلام خانم دکتر من فقط یکم خارش داشتم پودرموبراستفاده کردم بعدش دیگه سوزشوخارش ودردشروع شدرفتم دکتر گفت تبخال تناسلی احتمال داره مال پودر موبربوده باشه؟؟؟

      • بدون معاینه نمیتونم نظری بدم. ولی ممکنه یه بیرون ریختگی به دلیل آلرژی به موبر باشه و میتونه تبخال یا مشکل دیگه ای باشه. میتونید برای معاینه از مطبم وقت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *