آیا من یائسه شده ام؟ (اولین علائم یائسگی)

اولین علائم یائسگی

خانمها از سنین ۵۰  تا ۶۰ سالگی وارد مرحله یائسگی می شوند و مانند دوران بلوغ، تحولات عمیقی را در بدنشان تجربه می کنند. دوران یائسگی برای هر خانمی از نظر سن یائسگی، مدت و شدت علائم این دوره با زنان دیگر متفاوت است.
ممکن است علائم یائسگی در بعضی زنان خفیف و در برخی دیگر شدید باشد. با این حال، یائسگی در زنان علائم مشترکی دارد. در این مقاله دکتر سیده مرضیه طباطبایی، متخصص زنان شیراز به این موضوع پراخته اند که دوران یائسگی با چه علائمی آغاز می شود. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

یائسگی از چه زمانی شروع می شود؟

یکی از مراحل یائسگی مرحله پیش یائسگی است که در آن اولین نشانه های رسیدن به دوران یائسگی را تجربه می کنید. این مرحله از ۳ تا ۵ سال قبل از رسیدن به یائسگی شروع شده و تا ۱۲ ماه پریود نشدن متوالی ادامه دارد. بعد از آن وارد مرحله یائسگی می شوید.

علائم پیش یائسگی شدیدتر از علائم يائسگي زنان است و با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن شروع می شود. به کمک علائمی که در زیر به آنها می پردازیم، می توانید متوجه شوید که آیا در شروع دوران یائسگی هستید یا نه. یائسگی درمان ندارد اما می توانید برای کاهش این علائم از پزشک متخصص  زنان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان یائسگی در شیراز

اولین علائم یائسگی را بشناسید

کاهش هورمون استروژن و تغییر در عملکرد تخمدانها در میانسالی، بدن را وارد مرحله یائسگی می کند.  شروع این دوران با بروز علائمی همراه است که در ادامه به آنها می پردازیم.

گرگرفتگی

احساس گرمای شدید و ناگهانی در صورت، گردن یا سینه در طول شب یا روز از اولین علائم یائسگی در زنان است. گرگرفتگی ممکن است ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد و همراه با لکه های قرمز در قفسه سینه، کمر و بازوها باشد. هرچقدر فاصله زمانی بین گرگرفتگی ها کمتر شوند، نشان می دهند به یائسگی نزدیکتر می شوید.

به گفته خانم دکتر طباطبایی، بعضی از خانمها هم ممکن است علاوه بر گرگرفتگی احساس لرز و سرما داشته باشند، حتی در فصل تابستان. در بعضی از زنان که سبک زندگی سالمی دارند، این علائم خفیف هستند و مشکلی برای این خانمها ایجاد نمی کنند.

قاعدگی نامنظم

اولین علامت یائسگی در زنان، بی نظمی در قاعدگی است که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. مشکلات قاعدگی در این دوران عبارتند از:

  • لکه بینی مداوم
  • طولانی شدن پریود (بیش از یک هفته)
  • خونریزی های سنگین پریودی
  • خونریزی خیلی کمتر از معمول
  • دفع لخته با خون پریودی
  • دردهای شدید قاعدگی

به علاوه، طول سیکل قاعدگی تان در پیش یائسگی ممکن است کوتاهتر یا طولانی تر از قبل شود.

بیشتر بخوانید: پریود شدن بعد از یائسگی را جدی بگیرید

گرگرفتگی در یائسگی

بی خوابی

هورمون پروژسترون به بدن آرامش می دهد. کاهش این هورمون به دلیل کاهش تخمک گذاری در شروع یائسگی باعث افزایش اضطراب در زنان و کاهش کیفیت خوابشان می شود. تعریق و گرگرفتگی شبانه هم عامل دیگر بی خوابی در زنان است که نتیجه آنها خستگی، سردرد و نداشتن انرژی کافی در روز بعد است.

مشکلات ادراری

کاهش استروژن در ابتدای یائسگی باعث تضعیف عضلات مثانه و مشکلات ادراری در زنان میانسال می شود. اگر در دهه ۵۰ زندگی خود هستید و با مشکلاتی مثل بی اختیاری ادرار استرسی، تکرر ادرار یا عفونتهای ادراری مکرر مواجهید، احتمالا در حال یائسه شدن هستید.

بیشتر بخوانید: درمان بی اختیاری ادراری در شیراز

برای درمان بی اختیاری ادرار در یائسگی می توانید به خانم دکتر سيده مرضيه طباطبايي، جراح و متخصص زنان در شیراز مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

افزایش وزن

با افزایش سن متابولیسم بدن کم می شود و اغلب خانمها در این سنین کمتر ورزش می کنند. یائسگی هم به این عوامل اضافه شده و افزایش وزن زنان را تشدید می کند. در واقع، تغییرات هورمونی یائسگی در جهتی است که چربی بیشتری در اطراف کمر، باسن و شکم جمع شود.

چون هورمون استروژن در چربی ذخیره می شود و این افزایش چربی نشانگر تلاش بدن برای ذخیره استروژن بیشتر و محافظت از استخوانها در میانسالی است.

کاهش میل جنسی

تغییرات هورمونی در یائسگی باعث می شود تمایلی به برقراری رابطه زناشویی نداشته باشید. کاهش هورمون استروژن باعث بروز مشکلات زیر در خانمها و کاهش میل جنسی آنها می شود:

  • بزرگ شدن لابیامینور و کاهش اعتماد بنفس و تمایل به رابطه جنسی
  • دردهای مقاربتی به دلیل خشکی و آتروفی واژن
  • خونریزی و سوزش واژن موقع رابطه جنسی
  • نرسیدن به ارگاسم

به گفته خانم دکتر طباطبایی، متخصص زنان، یائسگی همیشه هم با بی میلی جنسی همراه نیست و در مواردی تمایلات جنسی بعضی از خانمها ممکن است بیشتر هم شود.

تغییرات مو و ناخن

نازک شدن یا ریزش موها، خشکی و شکنندگی ناخن ها و خشکی پوست سر از علائم اولیه یائسگی در زنان هستند. این تغییرات به دلیل کاهش استروژن و کاهش آب بدن یا دهیدراته شدن بدن رخ می دهند.

گاهی این تغییرات با جوش زدن پوست صورت نیز همراه است. اگر چنین علائمی دارید، می توانید با تامین ویتامین های A، B، C، روی، منیزیم، کلسیم و نوشیدن آب کافی آن را برطرف کنید.

تغییرات مو و ناخن در یائسگی

خشکی چشم ها

خشکی چشمها، کاهش کیفیت بینایی و ظاهر شدن چین و چروک  در اطراف چشم از علائم اولیه پیش یائسگی هستند که به خاطر تغییرات هورمونی رخ می دهند.

دمدمی بودن

اگر اخیرا بسیار تحریک پذیر، زودرنج، افسرده یا مضطرب هستید، این تغییرات خلقی می تواند علامت یائسگی در شما باشد. این احساسات در زنانی که سابقه افسردگی دارند، شدیدتر از زنان دیگر است.

خشکی و آتروفی واژن

کاهش هورمون استروژن باعث نازک شدن لایه مخاط واژن و شکنندگی ساختار آن می شود. به همین دلیل واژن ترشحاتی را که برای روانکاری واژن لازم هستند، کمتر ترشح می کند. این عوامل منجر به خشکی و آتروفی واژن و بروز عفونتهای مکرر واژن در زنان یائسه می شود.

درد، سوزش و خونریزی حین و بعد از رابطه جنسی از علائم بارز خشکی و آتروفی هستند. این علائم باعث کاهش میل جنسی و ارگاسم در زنان می شوند. برای درمان این مشکلات باید به یک متخصص زنان در شیراز مراجعه کنید.

برای درمان خشکی و آتروفی واژن و دیگر عوارض یائسگی زنان می توانید به خانم دکتر سيده مرضيه طباطبايي، جراح و متخصص زنان در شیراز مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

مشکلات تمرکز و حافظه

قدرت حافظه و تمرکز با سطح استروژن در ارتباط اند. شروع به کاهش این هورمون در اوایل یائسگی، عملکرد مغز را تغییر می دهد. بیش از ۶۰ درصد زنان یائسه، با مشکل کندی ذهن، فراموشی و کاهش مهارتهای زبانی مواجه هستند. بی خوابی شبانه به این مشکلات دامن می زند و به سختی می توانید روی کارهایتان تمرکز کنید.

با اینکه یائسگی با این علائم همراه است اما با اینحال این دوره فوایدی نیز دارد از جمله:

  • رابطه جنسی بدون نگرانی از بارداری
  • خداحافظی با میگرن قاعدگی
  • بهبود فیبروم رحمی

شما می توانید در مقاله فواید و عوارض یائسگی اطلاعات کاملی درمورد فواید یائسگی به دست آورید.

مشکلات تمرکز در یائسگی

نکات طلایی برای کاهش علائم اولیه یائسگی

دکتر سیده مرضیه طباطبایی، متخصص زنان با توجه به سالها تجربه در زمینه درمان علائم یائسگی زنان، توصیه می کنند با رعایت نکات زیر، کیفیت زندگی تان در دوران یائسگی را بهبود دهید:

  • در پیش یائسگی تا زمانی که هنوز پریود می شوید، احتمال بارداری وجود دارد. پس حتما از کاندوم یا داروهای ضد بارداری استفاده کنید.
  • برای کاهش تعداد گرگرفتگی ها از مصرف الکل، کافئین یا غذاهای تند بپرهیزید.
  • نوشیدن آب زیاد ادرار را بیشتر کرده و بروز عفونت های ادراری را کاهش می دهد.
  • آلودگی هوا، استرس های محیط، آلودگی صوتی و تغذیه نامناسب؛ شما را در معرض یائسگی زودرس قرار می دهد. تا حد ممکن از این عوامل دوری کنید.
  • تشخيص يائسگي با آزمايش امکانپذیر است. البته زمان وقوع آن را نمی توان دقیقا پیش بینی کرد. اما اگر یائسه شده باشید، تست هورمون می تواند آن را نشان دهد. با دیدن علائمی که به آن اشاره کردیم برای تست سطح هورمون به متخصص زنان مراجعه کنید.

و در آخر، برای درمان عوارض یائسگی مثل مشکلات ادراری، اختلالات جنسی و زناشویی و خشکی واژن حتما از پزشک زنان کمک بگیرید. عدم درمان این مشکلات باعث تشدید آنها در سنین بالاتر و درمان سختتر آنها می شود.

اگر سوالی درباره علائم اولیه یائسگی زنان و یا درمان عوارض یائسگی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله، آنها را مطرح کنید. خانم دکتر طباطبایی در اسرع وقت به سوالات شما در این صفحه پاسخ می دهند.

۴/۵ - (۱۱۶ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۱۴ دیدگاه ها
  • با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید خانم دکتر من یه سوالی داشتم میخواستم ببینم این علائمی که الان میخواهم در موردش توضیح ​بدهم مربوط به علائم یائسگی میشه یا نه؟
    الان ۴۱ سالمه حدودا سال ۹۲ یا ۹۳ این حالات شروع شده ولی اون موقع ها بسیار خفیف بود نوک انگشتان دست و پا احساس خوبی بهم دست میداد این حالات ادامه داشت تا اینکه رفته رفته این حالات حدودا سال ۹۵ به افسردگی تبدیل شد در اون وقتها پیاده روی اینا زیاد میکردم حدودا بهار ۹۵ بود وقتی پیاده روی میکردم بسیار خسته میشدم احساس ضعف شدید میکردم طوریکه قبلاً مشکلی نداشتم کوه میرفتم روزی حدود ۵ کیلومتر پیاده روی میکردم سال ۹۵ حامله شدم خرداد سال ۹۶ زایمان کردم در طول حاملگی حالت عادی داشتم بعد از زایمان دوباره افسردگی شدید گرفتم احساس سرمای شدید در بدنم طوری که توی خونه با پتو می نشستم قسمت‌های مختلف بدنم طوری میشد که انگار سوزن فرو میکردی بطوریکه چند باری در انگشت دست اون جایی که حس سوزن فرو کردن بود کبود شد و در انگشت پا هم کبود شد به دکتر که مراجعه کردم برام آزمایش نوشتند ولی توی آزمایش چیزی نشون نداد در ضمن همراه افسردگی اون حس خوب رو در نوک دستها و پاهام وجود داشت تا اینکه رفته رفته البته با تغذیه و مراقبت زیاد افسردگی ام بهتر شد والان هرزگاهی حس خوب در بدنم هست و هرزگاهی هم افسردگی خفیف، ولی اون حس خوبی که میگم قبلاً فقط در نوک انگشتان بود الان خیلی بیشتر شده طوری که در تمام بدنم حس میکنم و همراه با حس خوب تمایل جنسی ام بسیار زیاد میشه طوریکه قبلاً از نظر جنسی سرد محسوب میشدم، میگم خانم دکتر این توضیحاتی که دادم به تغییرات هورمونی در بدنم مربوط میشه یا نه؟
    باتشکر

    • سلام. عزیزم میتونه برای تغییرات هورمونی باشه ولی دلایل مختلف دیگه ای هم این علائم رو میده. پس بدون معاینه و سوابق بیمار نمیتونم نظر خاصی بدم.

    • سلام خونم دکترخانمی ۴۲ ساله هستم.۶ ماهه مریودیام نامنظم شدن.یه دوره مث سابق ۲۴ روز است و یک دوره ممکنه تا ۴۰ روز هم طول بکشه.در حال حاضر روز ۳۸ ام سیکلم هستم و هنوز پریود نشدم. امروز ناگهان دچار افت فشار شدم.
      دوره های قبل که تاخیر داشتم تست بتا میدادم ولی این دفعه تست ندادم.
      بنظرتون یائسگیه یا چی؟
      میشاپیش ممنون از پاسخگویی تون

      • سلام. برای مشخص شدن علت بی نظمی قاعدگی تون باید به پزشک زنان مراجعه کنید. بدون معاینه نمیتونیم نظر بدیم.

      • سلام. برای مشخص شدن علت بی نظمی قاعدگی تون باید به پزشک زنان مراجعه کنید. باتوجه به سنتون احتمال ورود به دوره یائسگی در شما هست. اما باز هم بدون معاینه نمیتونم نظر بدم.

  • سلام خسته نباشید ببخشید من ۲۶سالمه دچار خشکی واژن شدمه از سینه هام یکم شیر میادالان حدود دوماه هست بین پریودیم لک بینی دارم میشه راهنماییم کنید سنو شکم لگن دادن انجام دادم خوب بود آزمایش هورمونی انجام دادم هنوز جوابش نیمده

    • سلام. باید صبر کنید جواب آزمایش تون بیاد تا وضعیت هورمونی تون معلوم بشه بعد می تونید درمان رو شروع کنید. با توجه به مشکلات هورمونی که به احتمال خیلی بالا دچارش هستید زیر نظر فوق تخصص غدد هم برید بهتره.

  • با عرض سلام وخسته نباشید خانم دکتر من ۴۹ سالمه و الان به مدت ۴ ماه پریود نشدم آیا وارد مرحله یائسگی هستم و لازمه که به دکتر مراجعه کنم ممنون

  • سلام من دختر۴۰ساله هستم .بعداز۷ماه دوران عقدجداشدم بعدازاون استرس زیادداشتم دوبارپریود شدم الانم ۷ماه نشدم .قرص هورمونی خوردم امپول زدم پریود نشدمه تست بارداری دادم خداراشکر منفی بود ایا من یایسه شدمه وایا زنان یاعسه امکان بارداری براشون هست

    • به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید. مراجعه کنید ببینم مشکل چیه و اگر آزمایشی هست انجام بدین تا ببینم یائسگی زودرس دارید یا مشکل چیز دیگه ای هست. زنان یائسه امکان باروری ندارند چون دیگه تخمک آزاد نمی کنند.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید من ۵۳ سالمه آخرین دوره پریودم ۱۴۰۱/۲/۲۹بود که پاک شدم و از تاریخ۳/۲۴ بصورت دفع لخته وخون پریودی هر روز یک تا دو مرتبه وطولانی شدن آن تا امروز ۳/۷ ادامه دارد. آیا من یائسه شدم ونیازی به مراجعه به دکتر دارم یا طبیعی هست؟لطفا راهنماییم کنید ممونم‌.

    • زمانی یائسه شدین که به مدت ۱۲ ماه هیچ نوع خونریزی یا لکه بینی نداشته باشید. اما اگر لخته ها خیلی بزرگه یا درد و ناراحتی و علائم غیرعادی دیگه دارید حتما مراجعه کنید تا علتش رو بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *