زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال در شیراز

زایمان-طبیعی-بدون-درد-در-شیراز

درد زایمان طبیعی به دلیل انقباضات شدید رحم و باز شدن دهانه رحم رخ می دهد. این نوع دردها بسیار شدید هستند و بعضی از مادران به دلیل ترس از درد مایلند زایمان سزارین را انجام دهند.
اما امروزه به کمک روشهای جدید پزشکی می توانید یک زایمان طبیعی بدون درد داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با یکی از پرطرفدارترین این روشها، یعنی زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زایمان اپیدورال چیست؟

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، زایمان ایپدروال یک زایمان طبیعی بدون درد و بخیه است که با تزریق ماده بیحسی به نام ایپیدورال انجام می شود. اپیدورال رایجترین نوع بی حسی است که برای کاهش درد زایمان طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

برخلاف انجام سزارین در شیراز که مادر کاملا بیهوش می شود، در زایمان طبیعی اپیدورال از شکم تا بالای پاها بیحس می شوند. بنابراین مادر در طول زایمان هوشیار است و بدون احساس درد زیادی می تواند برای تولد نوزاد خود فشار بیاورید.

چگونگی زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال

برای زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز، در حالی که به پهلو خوابیده اید، متخصص بیهوشی یک سوزن و یک لوله کوچک به نام کاتتر را وارد ستون فقراتِ پایین کمر می کند. سپس سوزن برداشته می شود اما کاتتر در جای خود باقی می ماند.

چون در صورت نیاز به اپیدورال در طول زایمان می توان از طریق کاتتر آن را به فضای اپیدورال (فضای اطراف طناب نخاعی) تزریق کرد. اپیدروال ترکیبی از بیحس کننده های موضعی و مسکن های مخدر است.

حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد تا اپیدورال اثر کند اما تاثیر آن برای ۱-۲ ساعت همچنان ادامه دارد. بعد از زایمان نیز کاتتر بدون هیچ دردی خارج می شود.

تزریق-اپیدروال-در-زایمان-بدون-درد

آیا تزریق اپیدورال درد دارد؟

متخصص بیهوشی قبل از ورود سوزن و کاتتر، پایین کمر را بی حس می کند و یک سوزش لحظه ای خواهید داشت. اما موقع تزریق اپیدورال درد کمی حس می کنید و ممکن است موقع وارد کردن سوزن کمی احساس فشار در محل تزریق داشته باشید.

عوارض ایپیدورال در زایمان طبیعی بدون درد

زایمان طبیعی بدون درد به روش ایپیدروال یک روش ایمن برای زایمان است. با این حال به دلیل استفاده از بیحسی موضعی، عوارض ایپیدورال در زایمان طبیعی عبارتند از:

  • افت فشار خون
  • خارش خفیف
  • کمر درد
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • احتمال کاهش انقباضات زایمانی
  • واکنش های آلرژیک به ترکیبات ایپیدروال
  • بلافاصله بعد از زایمان نمی توانید از تخت بلند شوید و به ریکاوری نیاز دارید.

همچنین گاهی اوقات اپیدورال جواب نمی دهد و ممکن است نیاز به تکرار تزریق داشته باشید.

توجه: معمولا در طول زایمان بیشتر از یک بار تزریق اپیدورال تجویز نمی شود.

برای تجربه زایمان طبیعی بدون درد در شیراز شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

زایمان طبیعی اپیدورال چه خطراتی دارد؟

زایمان طبیعی بدون درد باعث افزایش احتمال سزارین در مادران نمی شود و معمولا تاثیری روی مدت زمان زایمان ندارد. با این حال، موارد زیر از جمله خطرات بسیار نادری هستند که به دلیل زایمان طبیعی بدون درد به روش ایپیدروال رخ می دهند:

  • آسیبهای نخاعی
  • فلج
  • عفونتهای نخاعی

این عوارض ناشی از ورود اشتباه سوزن و کاتتر به نخاع هستند.

خطرات بیحسی اپیدورال برای نوزادان

زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال هیچ تاثیر منفی بر وزن نوزاد، نمره‌ آپگار (معیارهای سنجش سلامت کلی نوزاد) ندارد. اما می تواند باعث بیحسی و بیحالی نوزاد بعد از تولد شود که جای نگرانی ندارد و با از بین رفتن تاثیر بیحسی، نوزاد به حالت عادی بر می گردد.

زایمان-طبیعی-با-ایپدروال

مزایای زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز

خانم هایی که زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز را انجام می دهند، می توانند از مزایای زیر بهره مند شوند:

  • هوشیاری مادر حین زایمان
  • بی حسی موضعی تا پایان زایمان
  • زایمان طبیعی بدون درد و ناراحتی
  • در آغوش گرفتن نوزاد به محض تولد
  • امکان احساس انقباضات زایمانی در طول وضع حمل
  • امکان افزایش دوز اپیدورال در صورت تشدید دردهای زایمانی
  • سریعتر شدن مرحله اول زایمان به دلیل آرامشی که اپیدورال به مادر می دهد

همچنین بیحسی اپیدورال در این روش کمتر از مواد بیهوشی عمومی در سزارین به نوزاد منتقل شده و عوارض کمتری ایجاد می کند.

بهبودی بعد از زایمان طبیعی بدون درد

پس از زایمان طبیعی بدون درد ممکن است احساس خستگی یا کمر درد کنید و پاها بی حس باشند. با استراحت و خوابیدن بعد از زایمان می توانید این علائم را کاهش دهید. ولی یادتان باشد تا زمانی که حس پاها برنگشته است نباید از تخت بلند شوید. چون زمین می خورید و آسیب می بینید.

زایمان طبیعی بدون درد چه زمانی ممنوع است؟

پزشکان به دلیل وجود هر یک از عوامل زیر اجازه نمی دهند زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز را انجام دهید:

  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین
  • عفونت خونی
  • عفونت پوستی در محل قرار گیری کاتتر
  • حساسیت به داروهای بیحسی موضعی
  • باز نشدن دهانه رحم به اندازه کافی (بیش از ۴ سانت)
  • زمان تولد نوزاد خیلی نزدیک باشد
  • فشار خون پایین یا اختلالات خونریزی دهنده مادر

همچنین زنانی که کاندید زایمان طبیعی نیستند و باید سزارین اجباری شوند، زایمان طبیعی بدون درد برای آنها گزینه مناسبی نیست.

تفاوت-زایمان-طبیعی-و-زایمان-اپیدورال

هزینه زایمان طبیعی بدون درد در شیراز

موارد زیر روی هزینه زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال در شیراز تاثیرگذار هستند:

در ضمن، هزینه های زایمان طبیعی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و کمتر از هزینه عمل سزارین است.

برای تجربه بهترین زایمان طبیعی بدون درد در شیراز می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

زایمان طبیعی بدون درد به روشهایی گفته می شود که در آن مادر می تواند با کاهش میزان درد زایمانی، به صورت واژینال نوزاد خود را متولد کند. یکی از جدیدترین و بهترین روشهای زایمان بدون درد، زایمان طبیعی اپیدورال در شیراز است.

در این روش، زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال انجام می شود و در طول زایمان مادر درد کمی احساس می کند. در این نوع زایمان، مادر در طول مدت زایمان هوشیار است و می تواند با فشار آوردن به خروج سریعتر نوزاد کمک کند.

پرسش و پاسخ زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال

درباره زایمان بدون درد شیراز معمولا سوالات زیر از خانم دکتر طباطبایی پرسیده می شود:

آیا با اپیدورال هیچ دردی احساس نمی کنم؟

درد بسیار کمی را تجربه می کنید و ممکن است کمی احساس فشار داشته باشید. اما می توانید انقباضات زایمانی را بدون درد خاصی حس کنید و برای تولد نوزاد با جراحتان همکاری کنید.

اپیدورال را چطور تزریق می کنند؟

در زایمان بدون درد، قبل از انجام اپیدورال به شما مایعات داخل وریدی یا IV می دهند. سپس از شما خواسته می شود به پهلو بخوابید و پشت تان را قوس بدهید و یا بی حرکت در حالت نشسته بمانید تا تزریق تان انجام شود.

چرا تزریق اپیدورال اینقدر دردناک است؟

اعصاب زیادی در پایین کمر وجود دارند، بنابراین موقع تزریق احساس سوزش می کنید. چون سیستم عصبی شما به شوک های خارجی مثل ورود سوزن بسیار حساس است. به همین دلیل برای کاهش درد و سوزش موقع تزریق اپیدورال، در ناحیه تزریق از بیحسی موضعی استفاده می شود.

اگر زایمان طبیعی بدون درد در شیراز سوالی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۱ دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *