پریود شدن بعد از یائسگی را جدی بگیرید!


قاعدگی نامنظم، خونریزی کمتر یا بیشتر از حالت معمول پریودی در سنین بالا از علائم شروع یائسگی در زنان هستند. اما زمانی که به مدت یکسال خونریزی قاعدگی متوقف شد (مهمترین علامت یائسگی)، آنگاه خانم ها به دوران یائسگی یا منوپوز وارد می شوند.
اما برخی از زنان مسن ممکن است با بازگشت پریود بعد از یائسگی مواجه شوند که این اصلا یک مسئله عادی نیست. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت بازگشت پریود چیست و آیا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است یا نه. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بازگشت پریود بعد از یائسگی

با کاهش قابل توجه هورمون استروژن در یائسگی، دیواره داخلی رحم دیگر ضخیم نمی شود و به همین علت خونریزی ماهانه را دیگر تجربه نمی کنید. اما بعضی از خانم ها با  مشکل خونریزی یا لکه بینی بعد از یائسگی مواجه می شوند.

بازگشت پریود بعد از یائسگی نشان دهنده مشکلی در سلامت دستگاه تناسلی خانم ها است. بیشتر زنانی که با این مشکل روبرو می شوند، به جز خونریزی، علامت دیگری ندارند. ولی بعضی از آنها با توجه به علت بازگشت پریودشان ممکن است علائم دیگری مثل کمر درد و درد شکم را نیز تجربه کنند.

علت پریود شدن بعد از یائسگی چیست؟

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، شایع ترین علت خونریزی در زنان یائسه، خشکی و آتروفی واژن است که در اکثر زنان مسن به دلیل کاهش هورمون استروژن بروز می کند. اما عوامل زیر هم می توانند از جمله دلایل خونریزی بعد از یائسگی باشند:

ضایعات خوش خیم: رشد فیبروم و پولیپ های رحمی یا پولیپ های دهانه رحم

سرطان های دستگاه تناسلی: بروز سرطان آندومتر (علت خونریزی در حدود ۱۰ درصد از سالمندان)، سارکوم رحمی (نوعی سرطان نادر رحمی)، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن یا سرطان تخمدان

اختلالات هورمونی: اختلالات غده تیروئید یا کاهش هورمون استروژن در یائسگی که منجر به خشکی و آتروفی واژن (نازک شدن دیواره های واژن) یا آتروفی آندومتر (پوشش داخلی رحم) می شوند.

برخی درمان ها: هورمون تراپی، مصرف تاموکسیفن و داروهای ضد سرطان سینه که باعث ضخیم شدن لایه اندومتر رحم (هیپرپلازی اندومتر) می شوند

عفونت: بروز عفونت در پوشش رحم (آندومتریت) یا دهانه رحم و عفونتهای مقاربتی واژن (کلامیدیا، گونوره‎آ، …)

صدمات فیزیکی: ضربه وارد شده به لگن در تصادفات یا هر نوع آسیب دیگری به دستگاه تناسلی

عوامل بالا باعث می شوند زنان یائسه حین رابطه جنسی یا در حالت عادی دچار خونریزی یا لکه بینی شوند.

علائم-پیش-یائسگی-در-زنان

برای تشخیص علت خونریزی در یائسگی و درمان آن در شیراز شما هم می توانید به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

چرا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است؟

خطرناک بودن یا نبودن لکه بینی در یائسگی بستگی به علت بازگشت پریودی بعد از یائسگی دارد. در اغلب موارد، این عوامل برای زنان خطر جانی ندارند. اما برخی از علل خونریزی بعد از یائسگی خطرناکند، مثلا:

برخی توده های غیرسرطانی

معمولا فیبروم ها و پولیپ های رحمی و دهانه رحم، تورموهای خوش خیم هستند و به ندرت سرطانی می شوند. اما اگر این توده ها خیلی بزرگ، علائم دار یا سرطانی شوند و تحت درمان قرار نگیرند، بیمار را با مشکلات جدی روبرو می کنند.

هیپرپلازی آندومتر

ضخامت زیاد دیواره رحم می تواند باعث خونریزی زیاد و آنمی (کم خونی شدید) در زنان شده و سلامت عمومی آنها را به خطر بیندازد. هرچند هیپرپلازی آندومتر خوش خیم است اما می تواند تبدیل به بدخیمی و سرطان در زنان مسن شود.

سرطان های دستگاه تناسلی

انواع سرطان های دستگاه تناسلی در صورت عدم درمان، پیشرفت بیماری و درگیر کردن بقیه اندامهای داخلی یک تهدید جدی برای بیمار به حساب می آیند.

سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم از جمله رایجترین و خطرناکترین سرطان های زنانه در دوران یائسگی هستند که با درمان به موقع آنها می توان جان بیمار را نجات داد.

نحوه تشخیص علت خونریزی پس از یائسگی

علاوه بر معاینه لگنی، گرفتن شرح علائم و بررسی سابقه پزشکی بیمار، متخصص زنان برای تشخیص علت پریود شدن بعد از یائسگی از روشهای زیر استفاده می کند:

  • تست پاپ اسمیر (غربالگری سرطان دهانه رحم)
  • کولپوسکوپی دهانه رحم با یا بدون بیوپسی (در صورت مثبت بودن تست پاپ اسمیر یا تست HPV)
  • بیوپسی آندومتر (نمونه برداری از پوشش داخلی رحم برای بررسی سرطان رحم)
  • کورتاژ تشخیصی (برای نمونه برداری از بافت داخل رحم)
  • سونوگرافی واژینال (برای دیدن تخمدان ها، رحم و دهانه رحم)
  • هیستروسکوپی واژینال (جهت بررسی رحم از نظر وجود پولیپ، فیبروم یا هیپرپلازی اندومتر)
  • سونوهیستروگرافی (ترکیب سونوی واژینال و هیستروسکوپی برای تعیین ضخامت دیواره داخلی رحم)

بازگشت-پریود-بعد-از-یائسگی

درمان خونریزی بعد از یائسگی در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، نحوه درمان خونریزی بعد از یائسگی کاملا بستگی به دلیل پریود شدن بعد از یائسگی دارد. بنابراین پزشکان در شیراز با توجه به علت این عارضه از روشهای زیر برای درمان بیماران استفاده می کنند:

دارو درمانی

تجویز داروهای آنتی بیوتیک می تواند به درمان انواع عفونت های واژینالی و مقاربتی بیمار کمک کند. همچنین ممکن است برای کنترل درد بیمار برای او داروهای ضد درد تجویز شود.

هورمون تراپی

هورمون تراپی ممکن است به صورت عمومی یا موضعی بوده و با استفاده از قرص، پماد، پساری واژن، دستگاه آیودی، حلقه یا شیاف واژینال انجام شود. پزشکان از این روش معمولا برای درمان مشکلات زیر در زنان سالمند استفاده می کنند:

  • درمان آتروفی آندومتر
  • درمان هیپرپلازی آندومتر
  • رفع خشکی و آتروفی واژن (البته این روش امروزه تا حد ممکن برای بیمار تجویز نمی شود)

نوع هورمون تجویز شده بسته به علت پریودی در یائسگی ممکن است از نوع استروژن یا پروژستین باشد.

توجه: به دلیل عوارض این روش درمانی، حتما باید هورمون تراپی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

رادیوتراپی

در صورتی که سرطان آندومتر، دهانه رحم یا رحم در مراحل پیشرفته نباشد و بیمار برای تشخیص علت خونریزی در یائسگی به موقع اقدام کرده باشد، برای درمان بیمار از روشهای پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده می شود.

کورتاژ رحم

از کورتاژ رحم علاوه بر تشخیص مشکلات رحمی، می توان برای درمان هیپرپلازی آندومتر (از بین بردن ضخامت آندومتر) یا درمان برخی از سرطانهای رحمی استفاده کرد.

لیزر درمانی

خشکی واژن شایع ترین علت خونریزی واژن در یائسگی است. برای درمان این مشکل به جای هورمون تراپی توصیه می شود از روشهای جوانسازی واژن در شیراز استفاده کنید. این روشها عبارتند از:

لیزر لیدی لیفت: اگر واژن فقط با مشکل روانکاری مواجه باشد می توانید با لیزر لیدی لیفت این عارضه را درمان کنید.

RF واژن: اگر دیواره واژن علاوه بر خشکی، دچار آتروفی نیز شده باشد، با لیزر آر اف واژن این مشکل برطرف می شود.

همچنین لیزر درمانی می تواند به رفع عفونت های مکرر واژن در زنان یائسه کمک کند.

جوانسازی-واژن-با-لیزر

برای درمان علل پریود شدن در یائسگی با روشهای جراحی و غیر جراحی در شیراز شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در ین زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

عمل جراحی

برای درمان برخی از علل خونریزی واژن در یائسگی که با روشهای غیرجراحی درمان نمی شوند، چاره ای جز استفاده از روشهای جراحی نیست. این جراحی ها بسته به نوع بیماری بانوان عبارتند از:

  • هیسترکتومی لاپاروسکوپی برای درمان سرطان آندومتر
  • برداشتن پولیپ های دهانه رحم و رحم
  • عمل میومکتومی برای خارج کردن فیبروم های خیلی بزرگ یا عود کننده رحم
  • عمل هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) برای درمان میوم های عود کننده یا سرطان های پیشرفته دستگاه تناسلی

همچنین ممکن است پزشکان در کنار روشهای بالا، داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم را نیز به بیماران خود توصیه کنند.

پرسش و پاسخ پریود شدن بعد از یائسگی

معمولا از متخصص زنان در مورد یائسگی و خونریزی بعد از یائسگی سوالات زیر پرسیده می شود:

یائسگی چه علائمی دارد؟

قطع کامل پریودی به مدت یک سال، خشکی واژن، گرگرفتگی، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، تغییرات خلقی و بی خوابی از علائم یائسگی در زنان هستند.

سن یائسگی چه سنی است؟

از سن ۵۰ سالگی به بالا، با کاهش هورمون استروژن، خانم ها وارد مرحله یائسگی می شوند که یکی از چرخه های عادی زندگی است و نمی توان آن را متوقف کرد.

برای خونریزی در یائسگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با بروز هر نوع خونریزی یا لکه بینی بعد از یائسگی باید سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت خونریزی شما مشخص شود.

اگر شما هم در مورد خطرات پریود شدن بعد از یائسگی و راههای درمان آن سوالی دارید، در بخش نظرات مقاله می توانید آن را از ما بپرسید.

۴/۵ - (۳۷ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۶ دیدگاه ها
  • سلام عصر بخیر مادرم ۶۷سال سن داره،حدود۱۰سال هست که یائسه شدن اماامروزپریودشدن بایدچه کارکنندلطفاراهنمایی بفرمائید

    • حتما سریعتر برای معاینه لگن و دهانه رحم ایشون رو پیش من یا هر متخصص زنانی که دوست دارید ببرید. خونریزی بعد از یائسگی دلایل جدی و خطرناکی مثل سرطان دهانه رحم میتونه داشته باشه. حتی اگر یکبار رخ داده هم باید ایشون رو دکترببرید.

  • سلام منم بد دوسال یایسگی پریود میشم اصلا میل جنسی ندارم رحمم خشک هس همش عفونت رحم دارم هر دوهفته یکبار پریودم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • باید مراجعه کنید تا یه سری معاینات لگن رو انجام بدم و البته تست های هورمونی و آزمایشهایی که لازم دارید هم باید براتون تجویز کنم تا علت علائم شما مشخص بشه. این موارد رو جدی بگیرید و برای تشخیص و درمان اونها حتما اقدام کنید.

  • ایا می توانم بدون مراجعه به دکتر زنان فقط با انجام تست پاپسمیر و گرفتن جواب متفی بستده کنم؟مشکل من خونریزی و لکه بینی چند روز پی در پی بعد از رابطه جنسی در زمان یائسگی

    • نه عزیزم. خونریزی علل مختلفی داره و فقط یه تست بدین و خودتون متوجه بشین که مشکل چیه نیست. خونریزی های بعد از یائسگی خطرناک هستند و ناشی از انواع سرطانهای دهانه رحم، رحم و بیماری های مختلف دستگاه تولید مثل هستند. شاید هم علتش خشکی واژن باشه. باید معاینه بشین توسط یک متخصص زنان تا علت خونریزی مشخص بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *