فواید و عوارض یائسگی را بشناسیم

فواید-و-عوارض-یائسگی

از حدود ۴۷ سالگی بسیاری از زنان شاهد تغییرات قابل توجهی در چرخه قاعدگی خود هستند. به این دوره، پیش یائسگی می گویند که معمولاً ۴ سال طول می کشد.
تا اینکه بعد از ۱۲ ماه توقف کامل پریودی به طور رسمی دوران یائسگی شروع شده و تا آخر عمر ادامه می یابد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مزایا و معایب یائسگی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عوارض بعد از یائسگی

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، توقف کامل قاعدگی از مهمترین علائم یائسگی در زنان است. هر زن این دوران را با علائم و عوارض متفاوتی تجربه می کند. شایع ترین عوارض یائسگی در زنان عبارت است از:

گرگرفتگی

گرگرفتگی شایع ترین عوارض یائسگی است که تقریباً ۷۵ درصد از زنان آن را در دوران پیش یائسگی و یائسگی تجربه می کنند (منبع: www.arobgyn.com). این عارضه بلافاصله بعد از یائسگی شروع شده و ماه ها یا سال ها ادامه پیدا می کند.

ممکن است خانم ها گرگرفتگی را به صورت گرمای خفیف تا شدید و گاهی همراه تعریق و ضربان قلب سریع احساس کنند.

عوارض واژینالی

کاهش هورمون استروژن در یائسگی و پیش یائسگی منجر به خشکی و آتروفی واژن شده و رابطه جنسی زنان را با درد، سوزش و لکه بینی همراه می کند. این مسئله منجر به کاهش میل جنسی زنان شده و اگر خشکی واژن درمان نشود، عوارض زیر را نیز به دنبال دارد:

  • بی اختیاری ادرار استرسی
  • عفونت مثانه
  • عفونتهای ادراری و واژینالی مکرر

همچنین خشکی واژن در حالت عادی و به غیر از رابطه زناشویی، باعث خارش و سوزش مداوم واژن می شود.

سطح-هورمون-استروژن-در-سنین-مختلف

اختلالات خواب و حافظه

برخی از زنان به دلیل یائسگی دچار اختلال خواب می شوند. عدم خواب کافی خستگی، اختلالات شناختی و مشکلات خلق و خویی زنان را که از جمله عوارض یائسگی هستند، تشدید می کند. آنها برای تمرکز روی کارهایشان دچار مشکل شده و خطر زوال عقل (آلزایمر) ممکن است بیشتر شود.

بیماری های قلبی

خطر بروز بیماری های قلبی در زنان یائسه ای که کم تحرک و چاق هستند بیشتر از زنان دیگر است. به خصوص اگر آنها در اثر عمل هیسترکتومی رحم در سنین جوانی دچار یائسگی زودرس شده باشند، احتمال بروز بیماریهای قلبی بیشتر می شود.

ضعیف شدن استخوانها (استئوپنی)

کاهش تراکم استخوان ها و نازک شدن آنها هرچند با افزایش سن بیشتر می شود اما در سنین یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی، کاهش تراکم استخوانها بیشتر می شود. این مسئله خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

عوارض پس از یائسگی که در بالا به آنها اشاره کردیم، با مدت و شدت های متفاوتی برای هر فرد بروز می کند. یعنی برای برخی از بانوان، علائم این دوران خفیف تر و برای برخی دیگر شدیدتر است.

بیشتر بخوانید: آیا من یائسه شده ام؟

برای درمان گرگرفتگی و دیگر علائم یائسگی در شیراز، شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ تماس بگیرید.

فواید یائسگی که بیشتر زنان از آن بی خبرند

تا به حال زیاد در مورد عوارض بعد از یائسگی و علائم ناراحت کننده آن مثل گرگرفتگی و تعریق شبانه شنیده یا خوانده اید. اما همه تغییرات فیزیکی ناشی از کاهش سطح هورمون استروژن منفی نیست و یائسگی می تواند تأثیرات مثبتی زیادی هم بر زندگی شما داشته باشد. از جمله مهمترین فواید یائسگی عبارت است از:

پایان چرخه قاعدگی

 با شروع یائسگی دیگر نیازی به تامپون یا نواربهداشتی ندارید. همچنین دیگر نیازی نیست نگران نشت خون به لباس تان باشید و می توانید با خیال راحت لباسهای سفید بپوشید. اگر پریود شدن بعد از یائسگی را تجربه کردید، این عادی نیست و حتما هر چه سریعتر به پزشک متخصص زنان باید مراجعه کنید.

رهایی از سندروم پیش قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) باعث بروز علائم فیزیکی و احساسی مثل حساسیت سینه ها، سردرد، تغییرات خلقی و تحریک پذیری در زنان می شود. این سندرم بسیار شایع بوده و حداقل ۸۵ درصد از زنان در زمان پریودی یک یا چند علامت آن را تجربه می کنند.

هر چند در دوران پیش یائسگی، علائم PMS ممکن است به طور موقتی تشدید شود اما بعد از رسیدن به یائسگی این علائم از بین می روند و هر ماه آنها را تجربه نمی کنید.

لازم نیست در خانه بمانید!

با توقف قاعدگی دیگر خبری از خونریزی و دردهای شدید قاعدگی (دیسمنوره) نیست. این علائم در بعضی از زنان باعث چند روز خانه نشین شدن آنها شده و نمی توانند کارهای عادی روزانه خود را انجام دهند. این خانم ها از آن دسته ای هستند که رسیدن به یائسگی را جشن می گیرند.

رابطه جنسی بدون نگرانی از بارداری

در دوران یائسگی می توانید از رابطه جنسی تان لذت ببرید بدون اینکه به بارداری احتمالی فکر کنید. حتی برخی از خانم ها بعد از رسیدن به یائسگی ارگاسم بیشتری را تجربه می کنند. البته اگر دچار خشکی واژن نباشند.

لذت یائسگی

یک انسان شناس آمریکایی به نام مارگارت مید، دوران یائسگی را «لذت یائسگی» می نامد. چون در این دوران برخی از زنان از نظر روانی و جسمی خود را پرانرژی تر حس کرده و به دلیل تغییرات بیولوژیکی در این دوره احساس قدرت بیشتری دارند.

بسیاری از آنها در روابط، حرفه و سایر جنبه های زندگی خود تجدید نظر کرده و زمان بیشتری برای مراقبت از خود دارند.

فواید-یائسگی-در-زنان

خداحافظی با میگرن قاعدگی

میگرن قاعدگی به سردردهایی گفته می شود که همزمان با تخمک گذاری و قاعدگی رخ می دهند. حدود ۷۰ درصد از زنان به دلیل نوسان هورمون های استروژن و پروژسترون دچار میگرن قاعدگی می شوند. آنها علائمی مثل سردردهای ضربان دار در یک طرف سر، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور یا صدا را تجربه می کنند.

این علائم در دوران پیش یائسگی ممکن است بدتر شود، اما بعد از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن و پروژسترون این نوع سردردها به سراغ شما نمی آیند.

بهبود فیبروم رحمی

فیبروم ها توده های غیرسرطانی رحم هستند که با افزایش سطح استروژن در بارداری رشد می کنند. بزرگتر شدن سایز میوم رحمی منجر به خونریزی سنگین و دردهای شدید قاعدگی می شود.

اندازه این میوم ها در زنانی که به دهه ۵۰ نزدیک می شوند، بدلیل کاهش استروژن و یائسگی شروع به کوچک شدن می کند. پس اگر میوم بزرگی دارید و نگران رشد آن هستید، یائسگی می تواند خبر خوبی برایتان باشد.

روشهای درمان علائم یائسگی در شیراز

اکنون که با مزایا و معایب یائسگی آشنا شده اید، خوب است بدانید که با مراجعه به یک دکتر خوب برای درمان یائسگی در شیراز می توانید بیشتر علائم یائسگی را با روشهای زیر برطرف کنید:

تغییر سبک زندگی

با رفتار درمانی و استراتژی هایی برای بهبود خواب خود می توانید اختلال خواب و عوارض آن را کاهش دهید. همچنین با رعایت نکات زیر می توانید علائم یائسگی را بهبود دهید:

  • انجام یوگا و مدیتیشن برای تمرکز حواس
  • انجام ورزشهای معمول مثل پیاده روی برای حفظ وزن متعادل و جلوگیری از بیماری های قلبی
  • داشتن رژیم غذایی متعادل، سالم و سرشار از کلسیم
  • تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن و درمان بی اختیاری ادراری
  • پرهیز از سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد الکل

به توصیه دکتر سیده مرضیه طباطبایی، برای درمان عوارض بعد از یائسگی بهتر است نکات بالا را در زندگی خود بگنجانید.

روان کننده ها و کرم های واژینال

استفاده از محصولات روانکاری واژن (لوبریکانت) اولین خط درمان خشکی واژن در زنانی است که نمی خواهند یا نمی توانند هورمون تراپی کنند. استفاده از لوبریکانت های بر پایه آب به راحت شدن رابطه جنسی کمک کرده و کرم های مرطوب کننده واژن نیز رطوبت آن را بیشتر می کنند.

روشهای دارویی

مصرف داروهای هورمونی سیستمیک (مثلا خوردن قرصهای هورمونی) یا موضعی واژینالی با دوز پایین به درمان خشکی واژن کمک می کند. از این نوع داروها و برخی از داروهای ضد افسردگی هم میتوان برای درمان گرگرفتگی استفاده کرد.

همچنین مصرف برخی داروهای هورمونی و غیر هورمونی برای کاهش خطر شکستگی استخوانها، اختلالات خواب و بیماریهای قلبی موثرند. البته داروهای هورمونی با عوارض جانبی همراه هستند و باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

لیزر و RF واژینال

روان کننده ها، هورمون تراپی سیستمیک یا واژینالی هر چند به کاهش علائم خشکی واژن کمک می کنند، اما برای همه موثر نیستند. به جای هورمون تراپی توصیه می شود برای درمان خشکی و آتروفی واژن از روشهای لیزر واژن یا RF واژن استفاده کنید.

این روشها سرعت کلاژن سازی  و ترمیم دیواره های واژن را داده و به بازسازی لایه مخاطی واژن که وظیفه روانکاری و تمیز کردن واژن را برعهده دارد، کمک می کنند. درمان علائم یائسگی با لیزر واژن یا آر اف قطعی بوده و نیاز به مصرف هیچ نوع داوریی ندارید.

علائم-یائسگی-در-زنان

برای درمان خشکی واژن و عوارض یائسگی در شیراز، می توانید از تجهیزات به روز کلینیک زیبایی زنان خورشید و خدمات دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره فواید و عوارض یائسگی

معمولا خانم ها در مورد مزایا و معایب یائسگی سوالات زیر را از پزشک متخصص زنان می پرسند:

آیا راهی به جز مصرف داروهای هورمونی برای کنترل گرگرفتگی در یائسگی هست؟

می توانید مصرف برخی مکمل ها، هیپنوتیزم، یوگا، مدیتیشن و طب سوزنی را امتحان کنید. همچنین بهتر است کمتر لباس بپوشید، در جاهای خنک کار و زندگی کرده و همراه خود بادبزن داشته باشید.

چطور می توانم از پوکی استخوان در یائسگی جلوگیری کنم؟

افراد بالای ۵۰ سال باید روزانه ۱۲۰۰ گرم کلسیم از طریق غذاها و مکمل ها دریافت کنند. چون کلسیم مواد غذایی راحتتر جذب بدن می شود، بهتر است دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی باشد.

در چند سالگی یائسه می شویم؟

سن رسیدن به یائسگی برای هر کسی فرق دارد ولی بیشتر خانم ها در حدود ۵۱ سالگی یائسه می شوند.

شما هم اگر سوالی درباره فواید و عوارض یائسگی و یا درمان علائم یائسگی دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۴.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *