بهترین دکتر برای درمان عفونتهای ادراری زنان در شیراز

متخصص-درمان-عفونت-ادراری-زنان

عفونت های ادراری در زنان به دلیل کوتاهتر بودن مجرای ادراری آنها نسبت به مجرای ادرار مردان، نسبتا شایع تر است. از هر ۲ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود این نوع عفونتها را تجربه می کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با درمان عفونت های ادراری در زنان و بهترین دکتر برای درمان آن آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عفونت ادراری و انواع آن

باکتری ها و قارچ ها به هر قسمتی از دستگاه فوقانی (کلیه ها) یا تحتانی (مثانه و مجاری ادرار) ادراری که نفوذ کنند، می توانند باعث ایجاد عفونت ادراری شوند. انواع عفونت ادراری عبارتند از:

پیلونفریت: این نوع عفونت ادراری در کلیه ها ایجاد می شود که بسیار خطرناک است. تب بالا، لرز، تهوع، استفراغ، درد پهلوها یا پشت از علائم عفونت ادراری پیلونفریت هستند.

سیستیت: به عفونت مثانه، سیستیت گفته می شود که معمولا با علائمی مثل درد و فشار در زیر شکم و لگن، ادرار کدر یا خونی، تکرر ادرار و ادرار دردناک همراه است.

اورتریت: عفونت ادراری اگر در مجرای ادراری رخ دهد، اورتریت نام دارد که اغلب باعث سوزش ادرار و بی ختیاری ادراری زنان می شود.

علت ایجاد عفونت ادراری زنان

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، پخش شدن باکتریها و آلودگی های واژن و یا باکتریهای راست روده (رکتوم) به مجرای ادرار و مثانه رایجترین علت عفونت های ادراری در بانوان است. عوامل زیر نیز در ایجاد عفونت های ادراری موثرند:

  • استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مثل دیافراگم، کاندوم یا اسپرم کش ها
  • دستشویی نرفتن بعد از رابطه جنسی
  • داشتن شرکای جنسی متعدد و یا جدید
  • دیابت کنترل نشده
  • عفونتهای واژینالی یا مقاربتی مثل تبخال یا زگیل تناسلی، سوزاک، عفونت های کلامیدیایی، …
  • بیماری ها نقص سیستم ایمنی
  • مسدود شدن مجرای ادرار به هر دلیلی
  • داشتن سنگ کلیه یا مثانه
  • مشکلات مادرزادی در ساختار دستگاه ادراری

همچنین کم تحرکی بعد از عمل های جراحی، نصب سوند ادرار و یا جراحی های مرتبط با دستگاه ادراری نیز ریسک ابتلا به عفونت ادراری را در خانم ها بیشتر می کند.

رایجترین-باکتریها-در-عفونت-ادراری-زنان

علت عفونت ادراری مکرر در زنان

کاهش سطح هورمون استروژن از عوارض یائسگی و شیردهی در زنان است که منجر به خشکی واژن و رشد بیشتر میکروبهای مضر در واژن می شود. در صورت عدم درمان خشکی واژن، این میکروبها به دلیل نزدیک بودن واژن به مجرای ادرار، وارد سیستم ادراری شده و منجر به عفونت ادرار می شوند.

در ضمن، دیواره واژن و مجرای ادرار به دلیل کاهش استروژن در زنان حالت شکننده و سست پیدا کرده و براحتی میکروب ها می توانند به داخل دیواره مجرای ادرار و مثانه نفوذ کنند. در این حالت نه تنها دچار عفونتهای مکرر واژینالی می شوید، بلکه عفونت ادراری مکرر را نیز تجربه می کنید.

برای درمان انواع عفونت ادراری در زنان می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

چه زمانی برای عفونت ادراری باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از علائم عفونت ادراری باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت های ادراری درمان نشوند ممکن است با عوارض زیر همراه شوند:

  • ابتلای مکرر به عفونت های ادراری
  • احتمال سرایت عفونت به کلیه ها
  • احتمال انتقال عفونت از کلیه ها به خون و ایجاد مسمومیت های خطرناک خونی
  • نارسایی کلیه ها و آسیب دیدن دائمی آنها

حتی در برخی از موارد حاد عفونت ادراری ممکن است، بیمار به دلیل عفونت های خونی با خطرات جانی مواجه شود. به همین دلیل است که درمان عفونت های ادراری در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد.

علائم-عفونت-ادراری-در-زنان

درمان سریع عفونت های ادراری در شیراز

به گفته دکتر طباطبایی، روش درمان عفونت های ادراری در زنان بستگی به شدت، محل و علت عفونت دارد. پزشکان در شیراز با توجه به این موارد از روشهای زیر برای درمان بیماران خود استفاده می کنند:

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان

ساده ترین درمان عفونت ادراری در خانم ها مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. نوع آنتی بیوتیک تجویز شده بستگی به این دارد که بیمار دچار عفونت ساده باشد یا عفونتهای پیچیده (عفونتهای کلیوی). تری متوپریم، نیتروفورانتوئین، سفتریاکسون، سفالکسین، فسفومایسین، سیپروفلوکساسین، … نمونه هایی از آنتی بیوتیک های تجویزی هستند.

پزشکان برای درمان عفونت های مکرر ادراری در صورت لزوم برای بیمار ۶ ماه یا بیشتر مصرف آنتی بیوتیک هایی با دوز پایین را تجویز می کنند. همچنین برای درمان سریع عفونت های ادراری حاد (خونی یا کلیوی) باید در بیمارستان آنتی بیوتیک های وریدی به بیمار تزریق شود و تحت مراقبت های پزشکی باشد.

نکته مهم: برای جلوگیری از عود عفونتهای ادراری زنان باید حتی اگر علائم تان کاملاً بهبود یافته است، دوره مصرف آنتی بیوتیکهای خود را کامل کنید.

درمان خشکی واژن

اگر علائم عفونت ادراری زنان مکرر باشد، به احتمال زیاد دچار خشکی واژن و آتروفی مجرای ادرار هستند. این وضعیت بیشتر در زنان یائسه دیده می شود. در چنین مواقعی، برای درمان خشکی و آتروفی واژن باید از لیزر واژن و یا دستگاه آراف واژن برای درمان بیمار استفاده کرد.

این دستگاه ها معمولاً برای جوانسازی واژن در شیراز به کار می روند و می توانند با افزایش کلاژن سازی در دیواره واژن و مجرای ادراری حالت شکنندگی و سستی آن را برطرف کنند.

بهترین دکتر برای درمان عفونت ادراری زنان در شیراز

برای درمان عفونت ادرار می توانید به متخصص کلیه یا مجاری در شیراز مراجعه کنید. اما بهترین دکتر برای درمان عفونت ادراری زنان، پزشک متخصص زنان است. زیرا بیشتر عفونتهای ادراری در ارتباط با مشکلات واژینالی مثل عفونت واژن، بیماریهای مقاربتی، کاهش تولید هورمون زنانه استروژن توسط تخمدان ها و خشکی واژن هستند.

به همین علت با مراجعه به متخصصان دیگر، مشکل واژن شما درمان نشده و دوباره شاهد عود عفونتهای ادراری هستید. اگر مشکل شما ناشی از بیماریها و عوارض دستگاه تناسلی نباشد یا عفونت ادراری مرتبط با مشکلات سیستم ادراری باشد، در این صورت برای درمان بیشتر به متخصصان دیگر ارجاع داده می شوید.

برای درمان عفونتهای ادراری مکرر با لیزر یا RF در شیراز، شما هم می توانید از خدمات لیزر و آراف واژینال مرکز زیبایی زنان خورشید، زیر نظر دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات یا رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

راههای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان

به کمک روشهای زیر می توانید تا حد ممکن از بروز عفونت های ادراری جلوگیری کنید:

۱- زیاد آب بخورید تا ادرارتان غلیظ نشود.

۲- ادرارتان را نگه ندارید و به محض احساس نیاز به دستشویی، ادرار خود را به طور کامل تخلیه کنید و برای این کار عجله نداشته باشید.

۳- از اسپرم کش، دیافراگم یا دوش واژینال که فلور طبیعی واژن را بهم می زنند و شما را مستعد عفونت می کنند، استفاده نکنید.

۴- به جای خوابیدن در وان حمام بهتر است از دوش استفاده کنید.

۵- همیشه از استخر و جکوزی های بهداشتی استفاده کنید.

۶- اگر دچار عفونت واژن شده اید حتما زیر نظر پزشک آن را سریعتر درمان کنید.

۷- بهداشت جنسی را با ادرار کردن قبل و بعد از هر بار نزدیکی و محدود کردن شرکای جنسی حتما رعایت کنید.

۸- همیشه لباس زیر نخی گشاد بپوشید. لباس تان باید هر روز عوض شود و همیشه خشک و تمیز باشد.

همچنین همیشه بعد از هر بار دستشویی رفتن، حتما دستمال را از جلو به عقب بکشید تا میکروبهای مقعد وارد واژن و منفذ ادرار نشوند.

جلوگیری-از-عفونت-ادراری-در-زنان

سوالات رایج درباره عفونت ادراری زنان

متداول ترین سوالاتی را که خانم ها در مورد عفونت ادراری از پزشک متخصص زنان می پرسند، در ادامه می خوانید:

عفونت های ادراری چطور تشخیص داده می شود؟

آزمایش ادرار، سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI، سیستوسکوپی (وارد کردن یک لوله بلند مجهز به لنز به مثانه از راه مجرای ادرار) از رایجترین روشهای تشخیص علت عفونت ادراری در زنان هستند.

عفونت ادراری در چه کسانی شایع تر است؟

زنانی که دچار سنگ کلیه، نقص ایمنی، دیابت یا اختلالات مادرزادی در مجاری ادراری هستند و یا به تازگی سوند ادراری وصل کرده اند، بیشتر از زنان دیگر دچار عفونتهای ادراری می شوند.

آیا عفونت ادرار در بارداری خطرناک است؟

بله. عدم درمان عفونت ادراری در دوران بارداری خطر تولد نوزاد نارس یا با وزن پایین و زایمان زودرس را در مادران باردار بیشتر می کند. بنابراین در صورت بروز این نوع عفونتها باید سریعتر آن را زیر نظر پزشکتان درمان کنید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان عفونت ادراری زنان در شیراز دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *