علت خشکی واژن بعد از زایمان + درمان قطعی

خشکی-واژن-بعد-از-زایمان

خشکی واژن بعد از زایمان سزارین و یا طبیعی از رایج ترین تغییرات واژن بعد از زایمان است که هر خانمی آن را تجربه می کند. این مشکل تاثیر منفی بر سلامت جسمی، روحی و رابطه جنسی زنان شیرده دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با علت خشکی واژن بعد از زایمان و روشهای درمان آن آشنا شوید.

علائم خشکی واژن بعد از زایمان

خشکی واژن بعد از زایمان با علائم زیر تشخیص داده می شود:

  • احساس خارش، سوزش و درد در داخل یا خارج واژن
  • کاهش ترشحات واژینال
  • لکه بینی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • تکرر ادرار
  • بروز علائم یائسگی در زنان شیرده مثل احساس گرگرفتگی و خشکی واژن
  • رابطه زناشویی دردناک که به مرور منجر به بی میلی جنسی در زنان می شود

خشکی-واژن-و-بی-میلی-جنسی-در-زنان

علت خشکی واژن بعد از زایمان چیست؟

در دوران بارداری، علاوه بر تخمدانها، جفت جنین هم هورمون استروژن و پروژسترون تولید می کند، بنابراین سطح این هورمون ها بیشتر می شود. اما با خروج جفت بعد از تولد، سطح استروژن و پروژسترون هم ناگهان کاهش پیدا می کند.

هورمون استروژن در زنان به روانکاری طبیعی واژن، حفظ خاصیت ارتجاعی بافت واژن و تنظیم اسیدیته واژن کمک می کند. بنابراین کاهش سطح این هورمون، علت اصلی خشکی واژن بعد از زایمان است.

در بیشتر خانم ها طی ۲۴ ساعت اولیه بعد از زایمان سطح استروژن به سطح قبل از بارداری می رسد. اما در برخی دیگر اینطور نیست و پایین ماندن سطح استروژن باعث خشکی موقتی واژن برای چند ماه و یا خشکی مزمن آن می شود.

سایر دلایل خشکی واژن در شیردهی

علاوه بر خروج جفت بعد از تولد نوزاد، عوامل زیر می توانند باعث کاهش سطح هورمون استروژن شده و علت خشکی واژن بعد از زایمان طبیعی یا سزارین باشند:

  • تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید) بعد از زایمان
  • پریود نشدن بعد از زایمان برای یک مدت
  • افزایش سطح هورمون های شیردهی که باعث کاهش تولید استروژن می شود (چون سطح بالای این هورمون می تواند در تولید شیر اختلال ایجاد کند)

علل-خشکی-واژن

برای درمان خشکی واژن بعد از زایمان در شیراز می توانید به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

علل تشدید کننده خشکی واژن

به جز عواملی که در بالا به آنها اشاره کردیم و باعث کاهش استروژن و بروز خشکی واژن بعد از زایمان طبیعی یا سزارین می شوند، عوامل دیگری نیز در تشدید خشکی واژن و علائم آن موثر هستند. مثلا:

  • مشکلات روحی بعد از زایمان مثل افسردگی، احساس خجالت یا نارضایتی از ظاهر واژن، …
  • خستگی و بی خوابی مادر
  • روشهای بهداشتی مثل شستشوی واژن

درمان خشکی واژن بعد از زایمان در شیراز

به گفته دکتر طباطبایی، مادران شیرده می توانند برای درمان خشکی واژن بعد از زایمان از گزینه های درمانی زیر کمک بگیرند:

درمان خانگی خشکی واژن بعد از زایمان

اگر خشکی واژن خفیف است به کمک روشهای زیر می توانید آن را بهبود دهید یا از خشکی بیشتر آن جلوگیری کنید:

  • موقع رابطه جنسی از روان کننده های بر پایه آب استفاده کنید
  • برای روانکاری بهتر واژن، قبل از نزدیکی پیش نوازی را طولانی تر کنید.
  • آب بیشتری بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.
  • زمانی رابطه جنسی برقرار کنید که استرس ندارید و خسته نیستید.
  • از شستن داخل واژن و یا استفاده از اسپری های بهداشتی بپرهیزید. چون این کارها باعث تحریک بیشتر بافت خشک واژن شده و علائم تان را بدتر می کنند.

در نهایت، باید به خودتان زمان بدهید تا واژن به حالت قبل از بارداری برگردد.

درمان خشکی واژن با دارو

می توانید هر چند روز یکبار از کرم های مرطوب کننده واژن استفاده کنید. یک روش دیگر نیز درمان با داروهای هورمونی است که با استفاده از کرم واژینال استروژنی، حلقه واژینال، شیاف یا قرص خوراکی انجام می شود.

البته درمان با این روش به دلیل عوارض آن باید حتما زیر نظر پزشکتان و برای یک دوره کوتاه باشد. اگر داروهای هورمونی برایتان موثر نبودند یا مایل به هورمون تراپی نیستید، می توانید از روشهای جایگزین مثل روشهای جوانسازی واژن در شیراز کمک بگیرید که هیچ عارضه ای ندارند.

درمان خشکی واژن با لیزر

موثرترین روش درمان خشکی و آتروفی واژن در شیراز، استفاده از لیزر لیدی لیفت است. این لیزر جدیدترین نوع دستگاه های لیزر CO2 برای واژن است که به افزایش کلاژن سازی در سلولهای لایه مخاطی واژن و جوانسازی آن کمک می کند.

ترمیم سلولهای آسیب دیده مخاط یا ایجاد سلولهای جدید در این لایه از واژن باعث تولید و ترشح بیشتر مایعات روان کاری کننده واژن می شود. بنابراین لیزر یک درمان قطعی برای خشکی واژن بعد از زایمان و بهبود رابطه جنسی است که ماندگاری بالایی دارد.

درمان-خشکی-واژن-بعد-از-زایمان

برای درمان خشکی واژن بعد از زایمان با لیزر لیدی لیفت در شیراز می توانید به مطب خانم دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت اطلاع از هزینه لیزر واژن یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ خشکی واژن بعد از زایمان

مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند، به دلیل خشکی واژن معمولا سوالات زیر را از پزشک متخصص زنان می پرسند:

بهترین پماد درمان خشکی واژن بعد از زایمان چیست؟

می توانید از لوبریکانت ها استفاده کنید که واژن را روانکاری می کنند. اما اگر خشکی واژن مزمن شده و علائم خشکی واژن ماه ها است که ادامه دارد، باید برای درمان با لیزر لیدی لیفت در شیراز مراجعه کنید.

اگر خشکی واژن بعد از زایمان درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

علائم خشکی واژن تشدید شده و دچار عفونت مکرر واژن، عفونت های مقاوم به درمان، بی اختیاری ادرار استرسی، آتروفی واژن (نازک شدن دیواره کانال واژن)، دیسپارونیا و حتی واژینیسموس می شوید.

خشکی واژن بعد از زایمان طبیعی است؟

بله. اما اگر علائم تان تشدید شده و یا چند ماه از زایمان گذشته ولی همچنان دچار خشکی واژن و عوارض آن هستید، باید برای درمان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره خشکی واژن بعد از زایمان و روشهای درمان آن دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *