درمان دیسپارونیا و درد مقاربت در شیراز

درمان-دیسپارونیا-در-شیراز

مقاربت دردناک یا دیسپارونیا (Dyspareunia) به دردهای مداوم یا مکرر در ناحیه تناسلی (واژن) یا عمق لگن گفته می شود که درست قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی رخ می دهند. طبق گزارش کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) حدود ۷۵ درصد از زنان در برخی مواقع مقاربت دردناکی دارند.
این دردها به صورت کوبنده (شبیه درد قاعدگی) هستند و ممکن است آن همراه با علائمی مثل سوزش، خارش و لکه بینی تجربه شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا با علل درد مقاربت و روشهای درمان دیسپارونیا آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت درد مقاربتی در زنان چیست؟

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، دخول دردناک یکی از مشکلات جنسی نسبتاً رایج بین خانم ها است که در سنین مختلف می تواند بروز کند. علت دیسپارونیا یا درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی می تواند مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

  • خشکی و آتروفی واژن بدلیل پیش نوازی ناکافی یا کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی یا شیردهی
  • آسیب یا ضربه به واژن در اثر تصادف، جراحی لگنی یا ختنه زنان
  • برشهای اپیزیوتومی حین زایمان طبیعی
  • التهاب، عفونت ادراری یا واژینالی
  • اختلالات پوستی مثل اگزما، زخم، …
  • مشکلات مادرزادی مثل داشتن پرده بکارت بدون سوراخ یا نداشتن واژن کامل (آژنزیس واژن)
  • مصرف برخی داروها که باعث کاهش روانکاری واژن می شوند مثل قرصهای ضد افسردگی، کاهش فشار خون، آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری

دیسپارونیا-در-اثر-التهاب-واژن

دردهای عمیق موقع نزدیکی معمولا با نفوذ عمیق رخ می دهد و ممکن است در موقعیت های خاص بدتر شود. سایر علل این نوع دیسپارونیا عبارتند از:

  • اختلال در عملکرد کف لگن
  • جای زخم ناشی از جراحی لگنی مثل هیسترکتومی رحم (عمل درآوردن رحم)
  • مشکلات واژینالی مثل عفونت یا التهاب واژن، ولوودینیا یا درد متمرکز در ناحیه فرج
  • پرتودرمانی و شیمی‌درمانی
  • برخی بیماری ها مثل آندومتریوز، بیماری التهابی لگن، افتادگی رحم، فیبروم رحم، سیستیت، سندرم روده تحریک پذیر، آدنومیوز، هموروئید و کیست تخمدان

علاوه بر دلایل بالا، مشکلات رابطه ای زوجین، اضطراب، افسردگی و خستگی مفرط نیز از علل عاطفی و روانی هستند که باعث ایجاد دردهای مقاربتی می شوند.

برای درمان انواع دیسپارونیا (درد مقاربت) بانوان در شیراز، شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

علت دخول سخت در زنان

علت دخول سخت در زنان اسپاسم های غیرارادی عضلات دیواره واژن است که باعث مسدود شدن واژن و دردناک شدن رابطه جنسی در زنان می شود. به این عارضه واژینیسموس می گویند که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست ولی بیشتر به دلیل مشکلات جسمی ایجاد می شود.

البته این بیماری می تواند در برخی از زنان به دلایل عاطفی مثل سابقه سوء استفاده جنسی، گناه دانستن رابطه جنسی، تربیت غلط، ترس از بارداری و ترس بخاطر زایمان سخت قبلی نیز رخ دهد. تفاوت واژینیسموس با دیگر انواع دیسپارونیا در این است که در این عارضه اصلاً دخول امکانپذیر نیست و بدون دخول، زن دچار دردهای مقاربتی شدید می شود.

روشهای درمان دیسپارونیا در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، درد مقاربتی در زنان اگر به دلایل عاطفی باشد، با مراجعه به سکس تراپیست و مشاوره درمان می شود. اما اغلب دیسپارونیاها به دلایل فیزیکی رخ می دهند که در این موارد با توجه به علت دیسپاورنیا از روشهای زیر برای درمان بیمار استفاده می شود:

درمانهای خانگی

اگر علت دیسپارونیا جدی نباشد (مثلا عفونت، التهاب، زخم، …) با روشهای زیر می توانید آن را درمان کنید:

  • استفاده از روان کننده های محلول در آب قبل از دخول
  • پیش نوازی بیشتر و تخلیه مثانه قبل از نزدیکی
  • نشستن در آب گرم یا دوش آب گرم قبل از رابطه زناشویی
  • رعایت بهداشت واژن و بهداشت جنسی
  • نداشتن رابطه جنسی در پوزیشن هایی که دخول عمیق است

انجام تمرینات کگل نیز می تواند به ریلکس کردن عضلات واژن موقع نزدیکی کمک کند.

درمان های دارویی

با توجه به علت دیسپارونی، پزشکان از داروهای زیر برای درمان بیمار استفاده می کنند:

  • آنتی بیوتیکها (برای درمان عفونت)
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی یا تزریقی (برای درمان التهاب و سوزش)
  • داروهای مسکن ساده برای کاهش درد
  • مصرف هورمون استروژن به صورت قرص، کرم یا حلقه واژینال
  • مصرف Osphena یا ospemifene (داروی غیر هورمونی با عملکرد شبیه استروژن روی بافتهای واژن)

همچنین اگر داروهایی که مصرف می کنید علت خشکی واژن باشد، زیر نظر پزشکتان باید آنها را با داروهای دیگر جایگزین کنید.

درمان خشکی واژن و عفونت

کاهش هورمون استروژن در یائسگی و بعد از زایمان منجر به آتروفی و خشکی واژن می شود. اگر برای درمان خشکی و آتروفی واژن که دائمی شده است، اقدامی نکنید، خشکی واژن منجر به عفونتهای مکرر واژینالی نیز می شود و دیسپارونیا تشدید خواهد شد.

در این موارد، با توجه به شدت خشکی و مشکلات واژن بیمار برای درمان آن از دستگاه آر اف واژن یا لیزر واژن در شیراز استفاده می کنیم. درمان با این دستگاه ها علاوه بر درمان خشکی واژن می تواند به درمان قطعی عفونتهای مکرر واژینالی که یکی دیگر از علل رایج دردهای مقاربتی است، نیز کمک کند.

دیسپارونی-در-یائسگی

درمان قطعی واژینیسموس

برای درمان قطعی واژینیسموس در شیراز باید عضلات واژن که موقع دخول منقبض می شوند را ریلکس کنیم. تنها روشهای موثر برای انجام این کار در دنیا، درمان واژینیسموس با آر اف یا با تزریق بوتاکس به عضلات ورودی واژن است.

درمان با این روشها به طور قطعی و دائمی است و می تواند شدیدترین انواع واژینسموس را در زنان درمان کرد. این درمانها باعث تغییر خاصیت انقباضی عضلات واژن شده و نمی گذارند موقع دخول دچار اسپاسم غیرعادی شوند.

برای درمان دیسپارونی (درد موقع نزدیکی) در بانوان با لیزر و آراف واژینال در شیراز، شما هم می توانید از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر و RF کلینیک زیبایی زنان خورشید، زیر نظر دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

پرسش و پاسخ درد مقاربتی در شیراز

در اینجا می توانید پاسخ به رایجترین سوالات درباره درد مقاربتی در زنان را که از متخصص زنان در شیراز پرسیده می شود، بخوانید:

علت دیسپارونی چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینات واژن، تست ادرار، تست آلرژی، کشت ادرار یا ترشحات واژن و سونوگرافی لگن از روشهای رایج تشخیص علت دیسپارونی در زنان هستند.

چه کسانی بیشتر در معرض دیسپارونی قرار دارند؟

ریسک درد مقاربتی در زنان یائسه، کسانی که از داروهایی استفاده می کنند که باعث خشکی واژن می شود و افراد مبتلا به عفونتهای ویروسی یا باکتریایی بیشتر از زنان دیگر است.

چه زمانی باید برای دردهای مقاربتی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حین رابطه جنسی یا بعد از آن دچار درد مکرر می شوید یا علائم مشکوک دیگری دراید، باید سریعتر به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

لیزر واژن چقدر برای درمان دیسپارونی موثر است؟

روشهای جوانسازی واژن در شیراز مثل لیزر و RF نه تنها درد مقاربتی ناشی از خشکی واژن را برطرف می کنند؛ بلکه در درمان بی اختیاری ادرار در زنان، درمان بی میلی زنان و درمان عفونت واژن نیز موثرند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان دیسپارونیا دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *