آیا واژینیسموس با زایمان طبیعی درمان می شود؟

واژینیسموس-و-زایمان-طبیعی

بیماری واژینیسموس جدی ترین نوع دیسپارونیا یا دردهای مقاربتی است که مانع رابطه جنسی زنان می شود و زندگی زناشویی آنها را در معرض خطر قرار می دهد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا با عبور نوزاد از کانال واژن واژینیسموس درمان می شود یا نه؟ برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

واژینیسموس چیست؟

بیماری واژینیسموس عارضه ای است که به اسپاسم غیرارادی عضلات واژن موقع دخول گفته می شود. این انقباضات به قدری شدید هستند که کانال واژن را مسدود می کنند و مانع دخول می شوند. این اسپاسم ها با ناراحتی، سوزش و درد شدید واژن همراه هستند.

این اسپاسم های مداوم یا مکرر موقع برقراری رابطه جنسی، معاینه لگنی (مثلاً تست پاپ اسمیر) یا قرار دادن تامپون ایجاد می شوند. شدت اسپاسم در درجات مختلف واژینیسموس (گرید ۱ تا ۵) متغییر است.

مثلا در گرید ۱ که خفیف ترین درجه است و علائم را دارد، سر آلت می تواند وارد واژن شود اما در درجات بالاتر به هیچ عنوان امکان دخول وجود ندارد.

انواع واژینیسموس

بیماری واژینیسم به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

واژینیسموس اولیه: فرد در اولین تجربه دخول دچار اسپاسم عضلات واژن می شود.

واژینیسموس ثانویه: قبلا شخص رابطه جنسی خوبی داشته اما در ادامه زندگی جنسی خود با مشکل عدم دخول مواجه می شود.

علامت-واژینیسموس-اولیه-و-ثانویه

علت قفل شدن واژن موقع دخول

تنش عضلات واژن در بیماری واژینیسموس ممکن است ناشی از مشکلات جسمی یا عوامل روانی-اجتماعی باشد. مثلاً:

  • ترس از درد موقع دخول یا باردار شدن
  • احساس بد و منفی نسبت به رابطه جنسی
  • سوء استفاده جنسی یا تروما در گذشته
  • جراحات ناشی از جراحی های لگنی مثل عمل هیسترکتومی رحم
  • آسیب های جسمی یا روانی زایمان قبلی

بیشتر بخوانید: واژینیسموس چه عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد؟

علل-واژینیسموس

برای تشخیص و درمان سریع واژینیسموس در شیراز شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در زمینه اختلالات زناشویی بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره یا رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

بیماری واژینیسموس و زایمان طبیعی

علت واژینیسموس تنگی واژن نیست. چون واژن با دخول هر سایز آلتی می تواند گشاد شده و بعد از نزدیکی دوباره به قطر اولیه برگردد. زنانی که واژینیسموس دارند، تصور می کنند که واژن بعد از زایمان طبیعی گشادتر می شود و دخول را امکان پذیر می کند.

هر چند واژینیسموس در تعدادی از خانم ها بعد زایمان طبیعی بهبود پیدا می یابد ولی در بیشتر زنان، زایمان طبیعی منجر به درمان یا کاهش واژینیسموس نمی شود. حتی در اثر آسیبهای روحی-جسمی ناشی از فشار زایمان طبیعی و درد واژن ممکن است گرید واژینیسموس بدتر شود.

برخی از زنانی که واژینیسموس ندارند هم به دلیل آسیب های جسمی یا روانی موقع زایمان واژینال ممکن است دچار واژینیسموس ثانویه شوند.

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

دخول دردناک بدون درمان بهبود نمی باید و حتما به درمان های پزشکی نیاز دارید. پس اگر قصد بارداری دارید، حتما قبل از اقدام به بارداری، واژینیسموس خود را درمان کنید. چون این بیماری مانع انجام برخی از معاینات بارداری می شود. روشهای درمان دیسپارونیا و درد مقاربت عبارتند از:

روان درمانی: اگر واژینیسموس در اثر عوامل روانی-اجتماعی ایجاد شده با مشاوره روانپزشکی درمان می شود.

روشهای جدید پزشکی: در اغلب موارد واژینیسموس با درمانهای پزشکی غیرتهاجمی برطرف می شود. این روشها به آزادسازی اسپاسم عضلات کف لگن کمک می کنند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شوید.

تمرینات ورزشی: در واژینیسموس هایی که به دلیل اسپاسم خفیف ایجاد می شوند، می توان با انجام برخی تمرینات این اسپاسم ها را برطرف کرد.

تمرینات درمانی برای رفع واژینیسموس های خفیف

البته در موارد نادری هم ممکن است نیاز به درمان دارویی یا جراحی باشد.

درمان قطعی واژینیسموس در شیراز

به گفته دکتر طباطبایی، تجربه درد، سوزش یا سفتی شدید واژن موقع نزدیکی هر چند یک مشکل کاملاً رایج در زنان است، اما تکرار زیاد آن طبیعی نیست. اگر با مشکل عدم دخول مواجه هستید، درد مقاربتی شما به علت واژینیسموس است و با روشهای زیر در شیراز می توانید برای درمان آن اقدام کنید:

درمان واژینیسموس با آر اف

استفاده از آر اف واژینال موثرترین روش درمان واژینیسموس است که در کمتر از ۴ جلسه می تواند امکان دخول را برای خانم ها فراهم کند. درمان با دستگاه آر اف واژن در شیراز کمک می کند عضلاتی که باعث قفل شدن واژن می شوند، دیگر موقع دخول منقبض نشوند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به عضلاتی که انقباض آنها باعث مسدود شدن واژن موقع دخول می شود، کمک می کند این عضلات بعد از تزریق، موقع دخول ریلکس بمانند.

تزریق بوتاکس در یک جلسه انجام می شود و بعد از جذب بوتاکس و از بین رفتن اثر آن، اگر هنوز کمی با مشکل مواجه هستید باید تزریق دوم را نیز انجام دهید.

توجه: درمان واژینیسموس با آر اف و تزریق بوتاکس روشهای قطعی و دائمی برای رفع بیماری دخول دردناک هستند.

برای درمان قطعی واژینیسموس با RF یا بوتاکس در شیراز می توانید به مرکز زیبایی زنان خورشید مراجعه و تحت نظر دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان درمان شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

پرسش و پاسخ واژینیسموس در شیراز

خانم هایی که از بیماری دخول غیر ممکن رنج می برند، معمولاً سوالات زیر را از خانم دکتر طباطبایی می پرسند:

آیا بارداری با واژینیسموس امکان پذیر است؟

بله زنان زیادی با وجود واژینیسموس باردار می شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله «آیا با واژینیسموس می توان باردار شد» را از همین سایت بخوانید.

زنانی که واژینیسموس دارند باید سزارین شوند؟

اگر به دلایلی غیر از بیماری واژینیسموس نتوانید زایمان واژینال کنید، باید زایمان سزارین اجباری شوید. در غیر این صورت زایمان طبیعی با واژینیسموس امکانپذیر است و هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند.

بهترین سن برای درمان واژینیسموس چه سنی است؟

واژینیسموس در هر مرحله ای از دوران باروری زنان قابل درمان است.

برای درمان واژینیسموس به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

برای درمان این عارضه باید به پزشک متخصص زنانی که در زمینه درمان اختلال عملکرد جنسی مجرب است، مراجعه کنید.

اگر سوالی در مورد بیماری دخول ناممکن یا درمان واژینیسموس دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را از ما بپرسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۲ دیدگاه ها
  • سلام عرض ادب خدمت محترمه سعیده ، سوال دارم خامم مدد ۵سال میشوده که مریض است ،
    واژن آن سوزش دارد یعنی سوزاک میباشد باچندین پزشک مراجع کرده ولی مرض وی درمان نشده ازیتان خواهشمندم تا بنده را رحنمایی نماید . ازیتان دور هستیم یعنی درافغانستان زندگی میکنیم ، جهان سپاس که وقت تون را میکیرم؟

    • باید هر دو تحت درمان قرار بگیرید و دارو مصرف کنید تا این عفونت برطرف بشه و سیستم ایمنی تون رو هم تقویت کنید. بهداشت رابطه جنسی رو هم باید رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *