آیا سزارین باعث گشادی واژن می شود؟

گشادی واژن بعد سزارین

بعد از زایمان، بعضی از خانم ها احساس شلی و گشادی در واژن دارند و از رابطه جنسی شان مثل قبل لذت نمی برند. از آنجایی که موقع زایمان واژینال، نوزاد از کانال واژن بیرون کشیده می شود، خیلی از خانمها طرفدار عمل سزارین هستند و تصور می کنند با زایمان سزارین دچار شلی واژن نخواهند شد.
اما برخی از خانم هایی که زایمان سزارین می کنند هم بعد از عمل، دچار گشادی یا شلی واژن، کاهش میل جنسی و روابط زناشویی می شوند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت گشادی واژن بعد از سزارین چیست و چطور می توانید رابطه جنسی تان را بعد از زایمان سزارین بهبود بدهید. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت گشادی واژن بعد از سزارین در شیراز

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زیبایی زنان، گشادی واژن بعد از سزارین هم مثل زایمان طبیعی رایج است. در واقع تنگی واژن بستگی به قدرت عضلات کف لگن دارد و استحکام این عضلات باعث بهبود شرایط کف لگن و کانال واژن می شود.

این عضلات در اثر فشار وزن جنین در طول ۹ ماه بارداری ممکن است دچار کشیدگی شوند. در بعضی موارد مثل درشت بودن جنین یا بارداری چندقلویی ممکن است این عضلات دچار کشیدگی بیشتر یا حتی پارگی می شوند.

بنابراین فرقی نمی کند زایمان سزارین کرده اید یا طبیعی، در هر حال، کشش و فشار به عضلات، رباطها و تاندونهای کف لگن در طول بارداری با ضعف و آسیب عضلات کف لگن و گشادی واژن همراه خواهد بود.

چرا همه خانم ها بعد از زایمان دچار شلی واژن نمی شوند؟

بافت واژن ارتجاعی است و بعد از زایمان معمولا سایز واژن کم کم به حالت اولیه باز می گردد. اما در بعضی افراد ممکن است شل شدن واژن برگشت ناپذیر باشد. در واقع، میزان شلی واژن بعد از زایمان بستگی به این دارد که عضلات کف لگن چقدر بتوانند حالت کشسانی قبل را پیدا کنند. به همین علت است که تمام خانم ها چون شرایط یکسانی ندارند، همگی به گشادی واژن دچار نمی شوند.

عوامل موثر بر خاصیت ارتجاعی واژن

عوامل زیر روی مقدار برگشت پذیری قدرت عضلات کف لگن بعد از زایمان موثر هستند:

  • سن مادر
  • آسیب هایی که موقع زایمان به کف لگن وارد شده
  • تعداد زایمان و بارداری
  • وزن جنین
  • انجام ورزش های کگل در طول بارداری
  • ژنتیک

در صورتی که مایل به تنگ کردن واژن با روشهای جراحی یا غیرجراحی در شیراز هستید، می توانید به مرکز زنان خورشید مراجعه و از تخصص خانم دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و دریافت نوبت معاینه با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

درمان گشادی واژن بعد از سزارین در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، روشهای مختلفی برای تقویت عضلات کف لگن و رفع گشادی واژن وجود دارد. انتخاب نوع روش درمان بستگی به میزان گشادی واژن و شدت آسیب دیدگی و کشیدگی عضلات کف لگن دارد. پزشکان معمولا از روش های زیر برای تنگ شدن واژن بعد از سزارین استفاده می کنند:

درمان گشادی واژن بعد سزارین

تمرینات کگل

ورزش کگل یکی از روشهای رایج درمان گشادی واژن بدون عمل است که برای درمان درجات خیلی خفیف گشادی واژن مفید است. این تمرینات شامل مجموعه ای از ورزشهای کف لگن هستند که با تقویت عضلات کف لگن باعث بهبود ارگاسم در زنان هم می شوند.

توجه: این تمرینات را باید هر روز چندین مرتبه و به مدت چند ماه انجام دهید تا تاثیر خود را نشان دهد.

تنگ کردن واژن با RF

تنگ کردن واژن با آراف واژن یکی از روشهای سریع درمان گشادی واژن بدون جراحی است که به درمان گشادی های خفیف تا متوسط واژن کمک می کند. امواج رادیوفرکانسی دستگاه RF، با تحریک عضلات کف لگن در حد مولکولی باعث تقویت آنها شده و بدین ترتیب، عضلات کف لگن تقویت و بازسازی می شوند.

تنگ کردن واژن با نخ

اگر قصد دارید دوباره در آینده باردار شوید، می توانید از نخ های لیفت واژن برای درمان گشادی واژن استفاده کنید. این نخ ها همچون شبکه ای عنکبوتی، باعث تقویت و استحکام عضلات کف لگن می شود. بعلاوه خارهای موجود در نخ های لیفت باعث تحریک عضلات و ایجاد فیبروز باعث تقویت عضلات کف لگن می شود.
این نخها کشیدنی نیستند و بعد از ۶ ماه جذب بافتهای واژن می شوند اما اثر جوانسازی آنها همچنان باقی می ماند.

عمل واژینوپلاستی

عمل تنگی واژن یا واژینوپلاستی برای تنگ کردن سرتاسر کانال واژن انجام می شود. این جراحی برای درمان درجات بالای گشادی واژن و ترمیم عضلاتی که دچار کشیدگی زیاد یا پارگی شده اند، بسیار مناسب است. این جراحی را می توانید با بیحسی موضعی یا نخاعی در بیمارستان انجام دهید.

برای درمان گشادی واژن با این روش، جراح عضلات آسیب دیده کانال واژن را بر میدارد و با کشیدن عضلات واژن به سمت یکدیگر و بخیه آنها، واژن را تنگ می کند. انجام واژینوپلاستی به زنانی توصیه می شوند که دیگر قصد بارداری مجدد ندارند.

روشهای تنگ کردن واژن بعد از زایمان

شما هم می توانید برای تنگ کردن واژن با عمل واژینوپلاستی، پرینورافی یا با RF واژن از تخصص دکتر سیده مرضیه طباطبایی در مرکز زنان خورشید بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره گشادی واژن و سزارین

خانم هایی که دچار گشادی واژن هستند و به کلینیک زیبایی زنان خورشید در شیراز مراجعه می کنند، اغلب سوالات زیر را در مورد زایمان و گشادی واژن از ما می پرسند:

زایمان طبیعی باعث کاهش لذت جنسی در زنان می شود؟

خیر. عملکرد جنسی و ارگاسم در خانمها تحت تأثیر نوع زایمان نیست؛ مگر بخاطر مشکلات و عوارض ناشی از زایمان مثل خشکی و آتروفی، گشادی واژن و مواردی از این دست.

آیا واژن بعد از سزارین بزرگتر می شود؟

بله واژن گشادتر می شود و اگر گشادی آن زیاد بود، می توانید عمل واژینوپلاستی را انجام دهید. اما اگر فشار بارداری تان زیاد نبوده، احتمال شلی واژن تان کم است.

آیا می توانم بعد از سزارین، تمرینات کگل را انجام دهم؟

بله. به محض اینکه کاتتر خارج شد، می توانید تمرینات کگل را برای تقویت عضلات کف لگن شروع کنید.

آیا سزارین می تواند باعث افتادگی واژن شود؟

معمولا در زایمان سزارین خطر افتادگی اندام لگنی (پرولاپس) نسبت به زایمان طبیعی کمتر است. مگر اینکه شلی عضلات کف لگن در بارداری باعث ضعف این عضلات و افتادگی واژن یا دیگر اندامهای لگنی شود.

آیا سزارین می تواند کف لگن را ضعیف کند؟

عمل سزارین چنین خاصیتی ندارد. اما در دوران بارداری ممکن است این عضلات کشیده، ضعیف یا پاره شوند. این وضعیت منجر به ضعف عملکردی عضلات کف لگن، گشادی واژن، بی اختیاری ادرار و پرولاپس لگن می شود.

عمل واژینوپلاستی می تواند گشادی دهانه واژن را هم برطرف کند؟

خیر. اگر ورودی واژن گشاد شده باشد، همزمان با عمل واژینوپلاستی باید عمل پرینورافی یا تنگ کردن دهانه واژن را نیز انجام دهید.

اگر شما هم سوالی در مورد گشادی واژن بعد از عمل سزارین دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۳.۲/۵ - (۲۸ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۲ دیدگاه ها
  • سلام وقت بخیر من این ۸ ماهه سزارین کردم بعداز اون بعدنم بدنم گشادشده وحین رابطه جنسی صدامیده و بیش از حد لیز میشه علتشو بهم بگید لطفا

    • میتونید برای معاینه مراجعه کنید ببینم شلی واژنتون در چه حد هست و چرا احساس گشادی دارید مثلا از دهانه واژنه یا کانال. صدا دادن موقع رابطه جنسی عادیه نگران اون نباشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *