مراقبتهای بعد از لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن)

مراقبتهای بعد از لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی با لیزر یا جراحی یک عمل زیبایی زنانه است که به منظور کوچک کردن اندازه لابیاهای مینور و متقارن کردن لابیاهای واژن انجام می شود. برای گرفتن بهترین نتیجه از این جراحی باید تا بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی، مراقب لابیاهایتان باشید. در این مقاله به اقدامات قبل و بعد از لابیاپلاستی و تمام مراقبتهایی که بعد از عمل زیبایی واژن نیاز دارید، پرداخته ایم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اقدامات قبل از لابیاپلاستی

قبل از اینکه عمل زیبایی واژن در شیراز را انجام دهید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • صورت لزوم و نظر پزشک باید آزمایش ها و معاینات لازم مثل معاینه لگنی، تست پاپ اسمیر را انجام دهید.
  • اگر تبخال یا زگیل تناسلی دارید لابیاپلاستی ممنوع است و باید اول آنها را کاملا درمان کنید تا محو شوند.
  • ۲۴ ساعت قبل از جراحی باید استحمام و شیو کنید.
  • از چند روز قبل از عمل لابیاپلاستی با لیزر یا جراحی بهتر است استراحت کنید.
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی را حداقل یک یا دو هفته قبل از عمل ترک کنید.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم از چند روز قبل از جراحی آنها را قطع کنید.

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

اقدامات بعد از عمل لابیا را باید جدی بگیرید چون این مراقبتها نقش مهمی در کاهش عوارض بعد از لابیاپلاستی دارند. این مراقبتها عبارتند از:

استراحت کردن

دو تا سه روز بعد از عمل باید استراحت مطلق داشته باشید. اگر بتوانید ۵ روز تا یک هفته کاملا استراحت کنید بسیار عالی است. اما بعد از یک هفته می توانید به کارهای عادی خود بپردازید. در این مدت سعی کنید زیاد سرپا نایستید و راه نروید تا تورم بیشتر نشود. برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل لابیاپلاستی و باز شدن بخیه ها موقع راه رفتن مراقب باشید.

استحمام بعد از عمل

۴۸ ساعت بعد از لابیاپلاستی می توانید یک دوش آب گرم سرپایی بگیرید. آب نباید داغ باشد چون ممکن است دچار خونریزی شوید. برای جلوگیری از تورم، درد و خونریزی بعد از لابیاپلاستی، طولانی حمام نکنید و تا زمان خوب شدن کامل زخم ها از وان، جکوزی یا استخر استفاده نکنید.

برای کاهش تورم لبه های واژن

ورم بعد از لابیاپلاستی کاملا طبیعی است و تا ۶ هفته بعد از عمل در اغلب خانم ها کاملا برطرف می شود. برای کاهش تورم لابیاها تا سه روز بعد از عمل باید طبق دستور پزشکتان از کمپرس سرد استفاده کنید.
یخ را نباید مستقیم روی لابیا بگذارید و باید آنرا دخل حوله بپیچید. این کار به کاهش درد، سوزش و خارش بعد از عمل لابیا نیز کمک می کند.

تغذیه بعد از لابیاپلاستی

یبوست باعث فشار به واژن و باز شدن بخیه ها می شود. به همین دلیل باید در رژیم غذایی تان آب فراوان، میوه و سبزیجات فیبردار را بگنجانید. ضمنا در روزهای اول بعد از عمل، مواد کافئینی و نمکی نخورید تا التهاب ها تشدید نشود. می توانید در صورت یبوست از داروهای ملین استفاده کنید.

تغذیه بعد از لابیاپلاستی

رعایت بهداشت لباس زیر

تا حد ممکن لباس زیر نداشته باشید تا محل جراحی هوا بخورد. در صورتی که شورت می پوشید باید گشاد، نخی، خشک و کاملا تمیز باشد و زود به زود آن را عوض کنید.شلوار شما هم نباید چسبان باشد.

لباسهای زیر نایلونی و چسبان، باعث فشار به واژن، تورم، درد و سوزش، عفونت و عرق کردن لابیاها می شوند و نباید آنها را بپوشید. بهتر است در طول دوره نقاهت دامن بپوشید.

شما هم می توانید برای انجام عمل لابیاپلاستی با لیزر در شیراز از تجربه و مهارت خانم دکتر سيده مرضيه طباطبايی، جراح زیبایی زنان مرکز زیبایی زنان خورشید در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

بخیه های عمل لابیا

بخیه های لابیاپلاستی عمدتا از نوع جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارند. نزدیکی و فعالیتهای سنگین باعث فشار به بخیه ها و باز شدن آنها می شود پس از انجام این فعالیتها برای ۴ تا ۶ هفته باید خودداری کنید.

حتی اگر بخیه ها جوش خورده باشند، چنین فعالیتهایی باعث تورم جای بخیه ها می شود. در موارد کمی که بنابر تجربه جراح شما بخیه های لابیاپلاستی غیر جذبی و کشیدنی هستند، در مورد زمان کشیدن آنها از جراح لابیاپلاستی خود سوال کنید.

شستشوی ناحیه تناسلی

برای تمیز کردن لابیاها بعد از عمل، از آب ولرم و محلول های شستشو استفاده کنید و بسیار آرام آنها بشویید. بعد از شستشوی واژن بعد از دستشویی رفتن باید از سشوار با باد گرم ملایم برای خشک کردن لابیاها استفاده کنید تا ریسک عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی کاهش یابد.

اصلاح کردن ناحیه تناسلی

تا یک ماه بعد از لابیاپلاستی از شیو کردن موهای زائد ناحیه تناسلی بپرهیزید. تا ۲ ماه نمی توانید از روشهایی مثل اپیلاسیون و کرم های موبر برای رفع موهای زائد استفاده کنید. چون این روشها به خاطر ایجاد کشیدگی یا پارگی در لابیاهای مینور یا تحریک و سوزش آنها ممنوع هستند.

دوره نقاهت و بهبودی کامل

دوره نقاهت بعد از لابیاپلاستی حدود ۵ تا ۷ روز است. بعد از این مدت می توانید به زندگی عادی تان برگردید اما این به معنی بهبودی کامل نیست و سرعت ترمیم لابیاهای هر شخصی با دیگری متفاوت است. بنابراین مدت زمان بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی حدود ۴ تا ۶ هفته و در برخی افراد تا دو ماه است.

از چه زمانی می توانید رابطه جنسی داشته باشید؟

رابطه جنسی به صورت مقعدی و واژینالی قبل از خوب شدن کامل لابیاها نتیجه عمل را خراب می کند. بنابراین قبل از انجام این جراحی باید خودتان و همسرتان را برای این مسئله آماده کنید. معمولا ۴ تا ۶ هفته بعد از لابیاپلاستی می توانید نزدیکی را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر لابیاپلاستی را بر میل جنسی و روابط زناشویی

فعالیتهای بدنی و ورزش بعد از عمل زیبایی واژن

بعد از عمل زیبایی واژن (لابیاپلاستی) نباید به مدت ۴ تا ۶ هفته ورزش های سنگین مثل وزنه برداری، دوچرخه سواری و سوارکاری، کارهای بدنی سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین را انجام دهید. تا یک هفته بعد از عمل بهتر است رانندگی نکنید یا پیاده روی طولانی نداشته باشید. این فعالیتها باعث فشار به لابیاها و بروز مشکلاتی مثل خونریزی، تشدید درد و تورم یا باز شدن بخیه ها می شوند.

ورزش بعد از لابیاپلاستی

داروهای بعد از لابیاپلاستی

برای درد و تورم بعد از لابیاپلاستی می توانید از کمپرس سرد و داروهای تجویز شده استفاده کنید. معمولا جراحان داروهای زیر را بعد از عمل زیبایی واژن تجویز می کنند:

  • آنتی بیوتیک: برای جلوگیری از عفونت باید سر موقع داروهای آنتی بیوتیکی تجویز شده را بخورید.
  • پماد بعد از لابیاپلاستی: یکی از داروهای اصلی بعد از عمل زیبایی واژن، پماد زینک اکسید است که چند بار در روز باید از آن استفاده کرد. به خصوص قبل از دستشویی، استفاده از زینک باعث می شود سوزش لابیاها موقع ادرار کمتر شود.
  • داروهای ضد درد: برای کاهش درد بعد از لابیاپلاستی باید از داروهای مسکنی که جراح تجویز کرده مصرف کنید. این داروها به کاهش تورم لابیا نیز کمک می کنند.
  • کرم ترمیم کننده لابیاپلاستی: پزشکان برای جوش خوردن سریعتر لابیاها و بهبود زخم ها معمولا کرم ترمیم کننده لابیاپلاستی تجویز می کنند.

همچنین مصرف ویتامین هایی مثل A و C به بهبود سیستم ایمنی و ترمیم سریعتر زخمها کمک می کند. پس تمام داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع مصرف کنید و از مصرف داروهای غیر تجویزی و گیاهی بپرهیزید.

چند روز بعد از عمل لابیا بخیه ها می افتد؟

مدت زمان جوش خوردن بخیه ها بسته به سرعت ترمیم لابیاها در افراد مختلف متفاوت است. ولی عموماً بین ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل لابیا بخیه ها جذب می شوند یا به اصطلاح می افتند.

شما هم می توانید برای انجام عمل زیبایی واژن در شیراز و مراقبتهای بعد از آن از تجربه و مهارت خانم دکتر سيده مرضيه طباطبایی، جراح زیبایی زنان مرکز زیبایی زنان خورشید در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

نکات طلایی درباره مراقبتهای بعد از عمل لابیا

علاوه بر مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی که در بالا ذکر شد، رعایت نکات زیر نیز می تواند به داشتن بهترین تجربه لابیاپلاستی به شما کمک کند:

  • محل بخیه ها را دستکاری نکنید و لابیاها را نمالید.
  • با آب داغ استحمام نکنید یا ناحیه تناسلی را با آب داغ نشویید.
  • موقع نشستن بهتر است روی یک بالش دونات شکل بنشینید.
  • مراقب باشید به محل بخیه ها هیچ فشار یا ضربه ای وارد نشود.
  • تا بهبود کامل زخم و تورم، اجسام سنگین بلند نکنید یا آنها را نکشید و هل ندهید.
  • در زمان قاعدگی از تامپون استفاده نکنید و نوار بهداشتی را جایگزین آن کنید.

در ضمن، مرتب لابیاها را بعد از عمل چک نکنید. چون ورم و ظاهر لابیا شما را نگران می کند. حدود ۲ ماه طول می کشد فرم واقعی لابیا بعد از عمل مشخص شود. به خودتان استرس وارد نکنید تا ترمیم راحتتر انجام شود.

امیدواریم بعد از جراحی در انجام این نکات جدی باشید. رعایت نکاتی که در این مقاله گفتیم می تواند به رضایت شما از عمل لابیاپلاستی با لیزر یا جراحی کمک کند. چنانچه سوال دیگری در این مورد دارید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

۴.۳/۵ - (۵۱ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۱۲ دیدگاه ها
    • سلام. عزیزم نمیتونید شیو کنید و باید جای بخیه ها حتما خوب بشه و چاره دیگه ای نداره متاسفانه.

    • سلام. بهتره یک ماه صبر کنید تا دوره نقاهت به طور کامل رد بشه و بعد براحتی لیزرتون رو انجام بدین

  • سلام من سه روز عمل زیبایی واژن انجام دادم میخواستم بدونم تا چند روز بخیه ها خوب میشن و میتوانم بعد از یه هفته کامل بروم سر کار

  • سلام دکتر ببخشید درصورتی که دوهفته بعد از لبیاپلاستی رابطه جنسی داشته باشیم محل عمل امکان دارد که تغییر کند و دچار نامتقارنی لبیا شود؟

    • امکان باز شدن بخیه ها وجود داره (بدلیل فشار حین رابطه) برای همین رابطه بعد از لابیاپلاستی رو به چهار الی پنج هفته بعد از عمل موکول کنید

  • سلام خانم دکتر من بالیزر لبیاپلاستی کردم ، دیروز ۱۶ روز از عملم میگذشت و یه رابطه جنسی چند دقیقه ی داشتم ، بنظرتون چه مشکلی ممکنه پیش بیاد ازکجا بفهمم بخیه باز نشده ؟؟ نگرانم .

    • بهرحال نباید به هیچ عنوان نزدیکی میکردین. فقط بحث بخیه ها نیست و احتمال عفونت لابیاها هست. تا زمانی که دکترتون اجازه ندادن دیگه سکس نکنید. خونریزی از علائم باز شدن بخیه است. اگر مشکلی داشتین به جراحتون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *