آشنایی با آناتومی واژن در خانمها

آناتومی واژن در خانمها

خانم هایی که به کلینیک زیبایی زنان خورشید در شیراز مراجعه می کنند و قصد انجام عمل های زیبایی زنانه را دارند، کنجکاوند بدانند که این عمل روی چه قسمتی از واژن انجام می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم با نوشتن این مقاله آناتومی دستگاه تناسلی زنان را به زبان ساده برایتان توضیح دهم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آشنایی با اندام تناسلی زنان

از نظر ظاهری دستگاه تناسلی زنان با هم فرق دارد مثلا از نظر رنگ و اندازه لابیاها، فرم واژن و غیره. اما از نظر ساختار و آناتومی، اعضای تناسلی زنان کاملا یکسان است. آناتومی آلت تناسلی زنان را می توان به دو بخش تقسیم کرد: اندام تناسلی خارجی و اندام تناسلی داخلی. می توانید عکس ناحیه تناسلی زنان را در تصویر زیر ببینید:

اندام تناسلی زنان

 ساختار دستگاه تناسلی خارجی زنان

قسمت بیرونی آناتومی آلت تناسلی زنان که می توانید با چشم غیرمسلح ببینید، شامل بخشهای زیر است:

لابیا ماژور

لابیا ماژور به لبه های بیرونی واژن گفته می شود که بقیه قسمتهای واژن را می پوشاند. روی این بخش از واژن، موهای زائد رشد می کنند. لابیاهای بزرگ همرنگ پوست بدن و یا تیره تر از آن هستند و فرم و اندازه آنها در زنان مختلف متفاوت است.

لابیاماژور پلاستی، رفع موهای زائد، روشن سازی واژن، تزریق ژل به لابیا و تزریق چربی به واژن از جمله عمل های زیبایی زنانه ای هستند که روی این قسمت از واژن انجام می شوند.

لابیا مینور

لبهای کوچک واژن، پوست نازکی هستند که دور تا دور دهانه واژن را پوشانده و بافت آنها با لابیاماژور کاملا متفاوت است. رنگ طبیعی دستگاه تناسلی زنان در این قسمت نیز بین خانم های مختلف متفاوت و از صورتی کم رنگ تا قهوه ای تیره متغییر است. این بخش از واژن، نقش حفاظت از قسمت های داخلی واژن را برعهده دارد.

فرم و اندازه لبه های داخلی واژن نیز در زنان مختلف متفاوت است. عمل زیبایی واژن یا عمل لابیاپلاستی روی لابیامینورهای بزرگی انجام می شود که حالت آویزان دارند و از لابیاماژور بیرون زده اند.

شما هم می توانید برای انجام عمل زیبایی لابیاپلاستی با لیزر لیدی لیفت در شیراز از مهارت و تجربه خانم دکتر سیده مرضیه طباطبایی در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت معاینه و اطلاع از هزینه لابیاپلاستی در شیراز می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

کلیتوریس یا چوچوله

این بخش تحریک پذیرترین ناحیه آلت تناسلی است که نقش مهمی در به ارگاسم رسیدن زنان دارد. کلیتوریال یا کلیتوریس (چوچوله) در بالای لابیا مینور و منفذ ادرار قرار دارد. کلیتوریس را کلاهک محافظی به نام هود پوشانده است.

در بعضی از خانمها، کلاهک کلیتوریس خیلی بزرگ است و از لابیاماژور بیرون می زند. بزرگی زیاد کلاهک باعث کاهش ارگاسم و بدفرمی واژن می شود. به همین دلیل جراحان عمل هودکتومی را همزمان با عمل لابیاپلاستی انجام می دهند. در عمل جراحی، قسمتی از هود را کنار می زنند تا کلیتوریس برای لمس شدن، بیشتر در دسترس قرار گیرد.

دهانه یا مدخل واژن

به محل دخول واژن یا مهبل، دهانه واژن گفته می شود. از این ناحیه دخول یا رابطه جنسی واژینالی انجام شده و خون پریودی و انواع عفونتهای واژن و ترشحات طبیعی آن خارج می شوند. عمل تنگ کردن واژن به روش پرینورافی روی این بخش از واژن انجام می شود تا بتوانیم گشادی دهانه واژن را برطرف کنیم.

منفذ ادرار

منفذ کوچکی که در زیر کلیتوریس و بالای دهانه واژن قرار گرفته، منفذ ادرار نامیده می شود. این منفذ یا سوراخ به مجاری ادرار وصل است و ادرار از این ناحیه دفع می شود.

منفذ ادرار در واژن

پرینه

به فاصله بین سوراخ مقعد تا دهانه واژن، پرینه گفته می شود که بافت نازکی دارد. این بافت ممکن است در اثر زایمان طبیعی پاره شود. هر چند بعد از زایمان این بخش را بخیه می زنند اما ممکن است بد بخیه و جوش بخورد. و شکل ظاهری این ناحیه را دفورمه یا بدشکل کند.

جراحان زیبایی، عمل پرینه پلاستی را روی این ناحیه انجام می دهند تا جای بخیه یا اسکارهای پرینه را از بین ببرند. پرینه پلاستی به ترمیم این ناحیه و زیبایی آن کمک زیادی می کند.

آناتومی دستگاه تناسلی داخلی زنان

قسمت داخلی دستگاه تناسلی زنان از بخش های مختلفی مثل رحم، تخمدانها، لوله های فالوپ، دهانه رحم و کانال واژن تشکیل شده است. چون قرار است بخشی از اعضای تناسلی زنان را معرفی کنیم که تحت عمل زیبایی قرار می گیرند، در اینجا صرفا به ساختار دهانه واژن تا کانال مهبل می پردازیم.

پرده بکارت یا هایمن

پرده بکارت یا هایمن، پرده ای به ضخامت ۱ تا ۲ میلی متر است که داخل واژن یعنی بین دهانه واژن و کانال واژن قرار دارد. با اولین دخول آلت مردانه یا هر چیز دیگری به واژن این پرده با کمی خونریزی پاره می شود. پرده بکارت شکلهای مختلفی دارد که در تصویر زیر می بینید. البته بعضی از خانمها هم بدون پرده بکارت متولد می شوند.

رایجترین انواع پرده بکارت

عملهای زیبایی مثل روشن سازی واژن، لابیاپلاستی، تزریق چربی و ژل به واژن برای دختران باکره نیز انجام می شوند. چون این نوع عملهای زیبایی، بیرون از واژن انجام شده و صدمه ای به پرده بکارت نمی زنند.

غدد بارتولن

در دو طرف دهانه واژن، غدد ریزی به نام بارتولن وجود دارد. این غدد از موقع رسیدن به بلوغ، ترشحات بی رنگی برای مرطوب کردن واژن تولید می کنند. نزدیک به زمان تخمک گذاری نیز که سطح هورمونهای زنانه بالا است، ترشحات این غدد بیشتر شده و میل جنسی زنان را افزایش می دهد.

گاهی ممکن است مسیر کانال ترشحات این غدد به بیرون مسدود شده و کیست بارتولن ایجاد شود. این کیست دردناک یا بدون درد است و باعث تورم لبه های واژن می شود. برای درمان کیست بارتولن در شیراز از روشهای مختلف دارویی و جراحی جهت تخلیه کیست و باز شدن مجرای کانال آن به بیرون از واژن استفاده می شود.

کانال واژن

کانال واژن یک مجرای انعطاف پذیر و عضلانی به طول ۸ تا ۱۲ سانت و عرض دو و نیم سانت است. چین هایی در این دیواره وجود دارد که باعث می شود موقع تحریک جنسی یا زایمان، طول و عرض کانال بیشتر شود. بعد از پایان هر رابطه جنسی و زایمان، دوباره کانال جمع و جور شده و به اندازه اول باز می گردد.

دیواره واژن دارای چند لایه است که بیرونی ترین آن، لایه مخاطی نام دارد. این لایه در زنان بالغ سفید و لزج است و با تغییرات هورمونی، سن و سیکل قاعدگی ساختار آن تغییر می کند. عمل واژینوپلاستی، جوانسازی واژن، درمان واژینیسموس و رفع خشکی و آتروفی واژن با لیزر لیدی لیفت یا RF روی این بخش از واژن انجام می شوند.

شما هم می توانید برای انجام عمل های زیبایی روی قسمتهای داخلی واژن با جدیدترین لیزر واژینال در شیراز (لیدی لیفت) به کلینیک زیبایی زنان خورشید مراجعه کنید. جهت اطلاع از هزینه عملهای زیبایی، مشاوره و دریافت نوبت معاینه با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ و ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

نقطه جی یا جی اسپات

جی پوینت یا جی اسپات (G-Spot) در زنان یکی از نقاطی است که تحریک آن باعث رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان می شود. البته نقطه جی، یک نقطه نیست بلکه یک محدود است که از زیر پیشابراه شروع شده و تا سقف دیوار جلویی واژن امتداد دارد. با ورود دو انگشت به داخل واژن، می توان این ناحیه را لمس کرد.

این نقطه در تمام زنان وجود ندارند. کسانی که فاقد این نقطه هستند با تحریک نقاط دیگر می توانند به همان میزان ارگاسم برسند. عمل تزریق ژل به جی پوینت یکی از عملهای زیبایی است که در آن جراح به نقطه جی ژل یا چربی تزریق می کند تا آن را برجسته تر و قابل دسترس تر کند.

نقطه جی در واژن

سخن پایانی

امیدوارم با خواندن این مقاله توانسته باشید با قسمتهای مختلف آلت تناسلی زنان آشنا شوید. اغلب عمل های زیبایی و درمانی که در این مقاله به آنها اشاره شد را می توانید در مطب متخصص و جراح زیبایی زنان انجام دهید. کلینیک زیبایی زنان خورشید در شیراز یکی از مجهزترین کلینیک های موفق در زمینه عملهای زیبایی زنان است که می توانید برای رفع مشکلات واژینالی و یا زیبایی واژن خود به آن مراجعه کنید.

اگر سوالی درباره ساختار دستگاه تناسلی زنان و یا عمل های زیبایی زنانه دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید. دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زیبایی زنان در اسرع وقت همینجا به سوالات شما پاسخ می دهند.

۴.۱/۵ - (۱۱۲ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۲۲ دیدگاه ها
    • سلام. بله برای کشاله ران، زیر بغل، زانوها و … میتونیم براتون روشن سازی رو انجام بدیم و فقط برای واژن نیست.

  • در یکطرف قسمت خارجی مهبل با دست چیزی مثل غده احساس میکنم و یا افتادگی عضله . جراح زنان باید برم یا هر جراح عمومی میتونه اگر جراحی بخواد انجام بده.

    • سلام. بدون معاینه نمیتونم نظر بدم که مشکل تون چیه. اما قطعا به معاینه متخصص زنان نیاز دارید و اگر جراحی لازم باشه هم حتما باید جراح زنان این کار رو انجام بدن.

  • سلام ببخشید من چجوری میتونم بفهمم پرده بکارتم سالمه رابطه نداشتم ولی خود ارضایی داشتم میشه کمک کنین خیلی میترسم

    • سلام. اگر خودارضایی با دخول به واژن همراه نبوده، بکارت تون سالمه. اگر شک دارید میتونید به متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید تا سلامت پرده بکارت رو براتون چک کنند.

  • سلام من ناحیه پرینم حالت نواری شکل شکل برجسته شده انگار زیر پوست پرینه یه رگی برجسته شه علتش چیه خانوم دکتر

    • سلام. عزیزم بدون معاینه نمیتونم نظری بدم. اگر زایمان واژینال داشتید میتونه جای اسکار باشه. بهرحال باید معاینه بشید تا علت برجستگی پرینه مشخص بشه.

  • سلام.من دخترم.فکر میکنم شکل واژنم غیر طبیعیه.امروز متوجه شدم دوتا غده خیلی کوچولو تو قسمت داخل واژنم.اندازه یه ماش هست هر کدومش.طبیعیه؟ جز ساختار بدنمه؟ ممنون مبشم کمکم کنید

    • سلام. عزیزم نگران نباشید. اون غده های بارتولن هستند و کاملا طبیعی اند. فقط اگر دچار درد یا تورم این غدد بشین، باید برای درمان به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • سلام خسته نباشيد من تازه نامزد كردم تو رابطه از واژن درد دارم بيش تراز دوسه سانت نميره تو يا فقط كلاهك ميره داخل ديگه درد دارم گاهي هم از ابتدا درد دارم احساس ميكنم به استخون ميخوره چيكار بايد بكنم؟

    • سلام. شما مشکل واژینیسموس دارید، باید برای درمان اون با آراف واژن یا تزریق بوتاکس اقدام کنید. اون چیزی که فکر می کنید استخون هست، عضلات واژنه که اونقدر دچار اسپاسم شده. درمان با این روشها، اسپاسم عضلات رو از بین میبره و کانال واژن دیگه مسدود نمیشه.

        • در صورتی که دخول حتی ناقص هم باشه پرده آسیب میبینه چون بکارت در دو تا سه سانتی متری ابتدای کانال واژن قرار داره. برای اطمینان بیشتر می تونید برای معاینه بکارتتون مراجعه کنید مطبم.

  • سلام زمان نزدیکی اولش درد دارم دکتر میگه دهانه واژن تنگه پس از نزدیکی مخل پرینه شکاف میخوره پس از یکی دوروز خوب میشه چمار کنم

    • سلام. نه این اصلا نرمال نیست و نباید دهانه تنگ باشه در حدی که برای سکس مشکل داشته باشید یا پرینه پاره بشه. حتما مراجعه کنید تا ببینم علت تنگی چیه. هر چیزی که باشه قابل درمانه نگران نباشید.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید سوالی داشتم علت بزرگ بودن غدد های بارتولن به اندازه دو تا کشک کوچک داخل واژن ایا طبیعی بعد از دو زایمان طبیعی یا نه حتی از بیرون هم مشخصند و علت این بزرگی چی میتونه باشه ایا درمان هم دارند که به صورت طبیعی باز گردند البته بعد از عفونت به این شکل در اومدن با تشکر ممنون اگه جواب بدین

    • اینها کیست بارتولن هستند که بخاطر تجمع مایعات در غده بارتولن ایجاد میشن. میتونید توی تشت آب ولرم یه ربع ۲۰ دقیقه بنشینید تا تخلیه بشه کیست. ولی اگر علائم عفونی داره یا زیاد عود میکنه باید مراجعه کنید تا درمان عفونت و در صورت لزوم جراحی های متناسب با وضعیت کیست تون رو انجام بدیم.

    • طبیعیه عزیزم. خیلی از خانم ها با دخول به ارگاسم نمیرسن و فقط ارگاسم کلیتورال دارند. ولی اگر دوست داشته باشید میتونید برای تزریق ژل به نقطه جی که در داخل واژنه مراجعه کنید. بعد از این تزریق، در صورت تحریک شدن کامل با دخول هم میتونید حس جنسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *