کدام تیپهای زگیل تناسلی خطرناک هستند؟

تیپهای-خطرناک-زگیل-تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین ویروس مقاربتی است که پزشکان سالانه حدود ۱۳ میلیون مورد جدید از ابتلا به این ویروس را تشخیص می دهند (medical news today). این ویروس از راه رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شود.
البته با تماس غیرمستقیم با زگیل و یا با دست نیز این ویروس می تواند از فرد آلوده به فرد سالم انتقال پیدا کند. ما در این مقاله به معرفی تیپ های پر خطر زگیل تناسلی و خطرات آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع اچ پی وی

بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد که بعضی از آنها دستگاه تناسلی مردان و زنان را درگیر می کنند و بر اساس عارضه ای که ایجاد می کنند به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

تیپهای کم خطر

این نوع از انواع تیپ های زگیل تناسلی در حدود ۴۰ تیپ هستند که خطر سرطان زایی نداشته (غیر انکوژنی) و به ویروس های «عامل زگیل» معروفند. چون با ماندن در بدن باعث ایجاد زگیل روی اندام تناسلی، کشاله ران، مقعد، ناحیه دهان و گلو می شوند.

تیپ ۶ و ۱۱ که در این دسته قرار دارند، عامل ایجاد ۹۰% از زگیلهای تناسلی هستند. البته تیپ ۱۱ تا حدی می تواند منجر به تغییرات سلولی یا ایجاد ضایعات پیش سرطانی در دهانه رحم شود.

تیپهای پرخطر

به گفته دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان، حداقل ۱۴ نوع از ویروس های زگیل تناسلی انکوژن هستند، یعنی خاصیت سرطان زایی دارند.

این ویروسها می توانند منجر به دیسپلازی وسیع (تغییرات سلولی غیرعادی) در دهانه رحم و بروز انواع خاصی از سرطان در دستگاه تناسلی و دهان شوند.

میزان-شیوع-انواع-اچ-پی-وی

انواع تیپ های خطرناک اچ پی وی

تیپ های خطرناک زگیل تناسلی شامل انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸، ۷۳ و ۸۲ هستند. این تیپها با آلوده کردن سلولهای سنگفرشی در سطح دهانه رحم (سرویکس) باعث تکثیر غیرعادی این سلولها و ایجاد تومورهای بدخیم می شوند.

سیستم ایمنی می تواند این سلولهای غیرعادی را شناسایی و پاکسازی کند. اما اگر این سلولها باقی در بدن باقی بمانند، می توانند به تغییرات خود ادامه داده و به سلولهای پیش سرطانی و بعدها به سرطان تبدیل شوند.

های ریسک ترین انواع HPV

در بین انواع اچ پی وی های خطرناک، زگیل تناسلی نوع ۱۶، شایع ترین تیپهای های ریسک اچ پی وی و عامل ۵۰% از سرطان های دهانه رحم در زنان است. HPV 18 نیز منجر به بروز ۷۰% از سرطان های دهانه رحم می شود.

با اینحال، خوشبختانه بیشتر افرادی که آلوده به این تیپ های خطرناک اچ پی وی هستند به سرطان مبتلا نمی شوند. ولی نباید آنرا دست کم بگیرند و حتما باید چکاپ ها و درمانهای لازم را انجام دهند.

توجه: به دلیل های ریسک بودن تیپ ۱۶ و ۱۸ و نیز شایع بودن تیپ ۶ و ۱۱ در ایجاد زگیل تناسلی، واکسن گارداسیل برای جلوگیری از ابتلا به این نوع از HPVها تزریق می شود.

سرطان-سرویکس

علائم زگیل تناسلی پر خطر

زگیل های تناسلی پر خطر ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند. معمولا این نوع اچ پی وی ها هیچ علائم ظاهری مثل رشد زگیل روی نواحی تناسلی، دهان، مقعد و کشاله ی ران ایجاد نمی کنند.

این ویروسها خاموش بوده و فقط بعد از ایجاد التهاب یا ضایعه در دهانه رحم توسط پزشک زنان شناسایی می شوند.

برای تشخیص انواع پرخطر زگیل تناسلی و درمان آن در شیراز، شما هم می توانید به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی پر خطر در شیراز

انواع خطرناک hpv هیچ علائمی ندارند و معمولا به یکی از روشهای زیر توسط متخصص زنان تشخیص داده می شوند:

  • معاینات لگنی روتین
  • تست پاپ اسمیر
  • تست HPV
  • تست کولپوسکوپی دهانه رحم
  • ایجاد تغییر در دهانه رحم با بروز علائم مراحل اولیه سرطان سرویکس

علائم-سرطان-دهانه-رحم

آیا اچ پی وی خطرناک است؟

معمولا سیستم ایمنی بدن ظرف دو سال تیپ های خطرناک اچ پی وی را پاکسازی می کند. در غیر این صورت ممکن است این عفونت ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) منجر به تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی در نواحی تناسلی یا دهان بیمار شود. انواع این سرطانها را می توانید در شکل زیر ببینید:

راههای درمان HPV پرخطر در شیراز

به گفته دکتر طباطبایی، در حال حاضر هیچ روشی برای درمان عفونت اچ پی وی وجود ندارد و فقط سیستم ایمنی بدن می تواند آن را از بین ببرد. اما برای درمان زگیل تناسلی در شیراز (درمان ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی) می توان از روشهای زیر استفاده کرد:

  • جراحی برای حذف سلول های پیش سرطانی یا سرطانی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • ایمونوتراپی (تقویت سیستم ایمنی)

درمان سلولهای آلوده به عفونت اچ پی وی اهمیت زیادی دارد و عدم درمان این عفونتها می تواند باعث پیشرفت سرطان و در نهایت از دست رفتن جان بیمار شود.

برای درمان سرطان دهانه رحم و زگیل های پر خطر تناسلی در شیراز، شما هم می توانید به مطب دکتر سیده مرضیه طباطبایی، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت می توانید با شماره های ۰۹۰۲۸۲۸۱۹۱۹ یا ۰۷۱۳۲۳۱۹۱۶۱ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره زگیل تناسلی

معمولا خانم ها درباره زگیل تناسلی سوالات زیر را از مرکز زیبایی زنان خورشید در شیراز می پرسند:

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

زگیل ها ممکن است کوچک یا بزرگ، صاف یا برجسته، منفرد یا خوشه ای و یا گل کلمی شکل باشند. این ضایعات اغلب روی قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان ایجاد شده و ناشی از تیپ های کم خطر اچ پی وی هستند.

سرطان مقعد در اثر چه تیپی از زگیل های پر خطر ایجاد می شود؟

۸۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان مقعد دارای اچ پی وی تیپ ۱۶ هستند ولی تیپ های پر خطر دیگر مثل ۱۸ هم می توانند باعث ایجاد سرطان مقعد شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به ویروسهای پر خطر hpv هست؟

بله. می توانید واکسن گارداسیل تزریق کنید؛ از تعدد شرکای جنسی بپرهیزید و بهداشت جنسی را رعایت کرده و با افراد آلوده به این ویروس نزدیکی نکنید.

اگر شما هم سوالی درباره تیپهای خطرناک زگیل تناسلی یا روشهای درمان سرطان دهانه رحم دارید، در بخش نظرات حتما آنها را بپرسید.

۴.۲/۵ - (۹ امتیاز)
Avatar photo

دکتر سیده مرضیه طباطبائی (متخصص زنان و زایمان) فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی هستند. خانم دکتر طباطبائی سه سال سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه را داشته و در حال حاضر مدیریت کلینیک زیبایی زنان خورشید را بر عهده دارند. کلینیک زیبایی زنان خورشید ارائه دهنده خدمات عملهای زیبایی زنان و درمانهای مبتنی بر تکنولوژی به بانوان بوده و یکی از مجهزترین کلینیکهای زیبایی در شیراز محسوب می شود.

۱ دیدگاه
  • سپاس فراوان از مطالب بسیار خوب شما درباره درمان زگیل تناسلی . مطالب بسیار عالی کاملا به روز و علمی و براساس آخرین به روز رسانی ها میباشد. بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *